Michiel Witteveen is erg tevreden over de huidige gang van zaken bij zijn Mirage Group en wil dat koesteren. Mede daarom heeft hij besloten HEMA niet te kopen, vertelde hij donderdag tijdens RetailTrends Live in het Amsterdamse DeLaMar Theater.

Witteveen was onlangs kandidaat om HEMA over te nemen. Hij heeft daar naar eigen zeggen veel tijd in gestoken en goed over nagedacht. Uiteindelijk waren er ‘allerlei redenen’ om het niet te doen, waarover hij niet in detail wil treden. “Maar de kern is: we hebben nu een fantastisch bedrijf dat dicht in de buurt is van langdurige groei en langdurige winst. Dat willen we koesteren.” Bij HEMA moest volgens hem dusdanig veel gebeuren dat hij die klus er niet bij wilde hebben.

Mocht Witteveen HEMA wel hebben gekocht, dan zou hij de formule terug hebben gebracht naar de kern. Dat houdt volgens hem in: betaalbare designproducten onder eigen label voor de Nederlandse consument. “Ik zie niet in dat iemand in Mexico City daar behoefte aan heeft”, verwees hij naar de ambitieuze internationale plannen van HEMA. “HEMA heeft 25 duizend producten, dat is al ingewikkeld genoeg. Probeer dat eerst hier eens goed te doen.”

Witteveen vertelde verder dat hij meer op food wil inzetten. Bij Big Bazar komt nu de helft van de omzet al uit foodproducten. “We verkopen zes miljoen blikjes Red Bull per jaar.” Aan welke toevoegingen hij denkt vertelde hij niet. Wel liet hij weten nooit in vers te zullen stappen.

Michiel Witteveen werd in het DeLaMar Theater geïnterviewd door Frénk van der Linden. Het hele interview is hier terug te kijken.