Blokker-eigenaar Witteveen: 'Dicht bij langdurige groei en winst'

Michiel Witteveen is erg tevreden over de huidige gang van zaken bij zijn Mirage Group en wil dat koesteren. Mede daarom heeft hij besloten HEMA niet te kopen, vertelde hij donderdag tijdens RetailTrends Live in het Amsterdamse DeLaMar Theater.

Witteveen was onlangs kandidaat om HEMA over te nemen. Hij heeft daar naar eigen zeggen veel tijd in gestoken en goed over nagedacht. Uiteindelijk waren er ‘allerlei redenen’ om het niet te doen, waarover hij niet in detail wil treden. “Maar de kern is: we hebben nu een fantastisch bedrijf dat dicht in de buurt is van langdurige groei en langdurige winst. Dat willen we koesteren.” Bij HEMA moest volgens hem dusdanig veel gebeuren dat hij die klus er niet bij wilde hebben.

Mocht Witteveen HEMA wel hebben gekocht, dan zou hij de formule terug hebben gebracht naar de kern. Dat houdt volgens hem in: betaalbare designproducten onder eigen label voor de Nederlandse consument. “Ik zie niet in dat iemand in Mexico City daar behoefte aan heeft”, verwees hij naar de ambitieuze internationale plannen van HEMA. “HEMA heeft 25 duizend producten, dat is al ingewikkeld genoeg. Probeer dat eerst hier eens goed te doen.”

Witteveen vertelde verder dat hij meer op food wil inzetten. Bij Big Bazar komt nu de helft van de omzet al uit foodproducten. “We verkopen zes miljoen blikjes Red Bull per jaar.” Aan welke toevoegingen hij denkt vertelde hij niet. Wel liet hij weten nooit in vers te zullen stappen.

Michiel Witteveen werd in het DeLaMar Theater geïnterviewd door Frénk van der Linden. Het hele interview is hier terug te kijken.

Reacties 6


Reinder Koornstra 11 sep, 10:14

Wat Michiel over de HEMA zegt, daar kan ik helemaal achter staan! De ‘vlucht naar voren’ in het buitenland kost tijd én geld, en dat heeft de HEMA helemaal niet!


Leverancier Blokker 11 sep, 10:22

Raar dat als het allemaal zo goed gaat men de leveranciers steeds later betaald....


Joost Kriek 11 sep, 10:35

Hema en Blokker zijn beide niet opgewassen tegen een Action en online verkoop. Consumenten hebben nostalgische gevoelens bij de bedrijven maar veel kopen doen ze er niet meer. Ze krijgen hetzelfde lot als de V&D, klanten die staan te huilen maar zelden in de winkel kwamen.


Machiel R 11 sep, 11:48

Wat Joost zegt over de nostalgische gevoelens maar weinig kopen is volgens mij helemaal waar. Maar wat Witteveen dan weer goed doet is het artikelbestand aanvullen. Een wasrekje of koekenpan koop je 1x in de zoveel jaar. Bevorder de traffic naar je winkel met artikelen die de consument vaker nodig heeft. Dat kon voorheen met DVD's, nu wellicht met food. Ik gun het Blokker.


jabr jabr 11 sep, 14:11

Eens met Joost en Machiel. Maak een verschil tussen "gebruiks" artikelen en "verbruiks" artikelen. Aanvulling assortiment dus met "verbruiks" artikelen.


jansen Jeroen 23 sep, 11:06

Oude retail die de impact van internet nog steeds niet begrijpt https://nl.trustpilot.com/review/www.blokker.nl

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!