Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Amazon, TikTok en Apple.
Amazon
Amazon heeft net op tijd voor de New York Fashion Week zijn ‘Luxury Stores’ gelanceerd, exclusief via de Amazon-app. De functie is alleen toegankelijk voor Prime members. Maar zelfs dan ben je er nog niet: klanten kunnen alleen op uitnodiging shoppen en belanden eerst op de wachtlijst voordat ze toegang krijgen tot de Luxury Stores. Eenmaal ‘binnen’ kunnen klanten de items in 360 graden bekjiken en krijgen ze toegang tot exclusieve producten. Bijvoorbeeld de nieuwe herst/winter-collectie van Oscar de la Renta, het eerste luxermerk dat gebruikmaakt van Amazons nieuwe platform. Amazon spreekt van een ‘winkel binnenin een winkel’-ervaring, omdat de merken zelf controle hebben over hun inventaris, prijzen en digitale...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Amazon, TikTok en Apple.
Amazon
Amazon heeft net op tijd voor de New York Fashion Week zijn ‘Luxury Stores’ gelanceerd, exclusief via de Amazon-app. De functie is alleen toegankelijk voor Prime members. Maar zelfs dan ben je er nog niet: klanten kunnen alleen op uitnodiging shoppen en belanden eerst op de wachtlijst voordat ze toegang krijgen tot de Luxury Stores. Eenmaal ‘binnen’ kunnen klanten de items in 360 graden bekjiken en krijgen ze toegang tot exclusieve producten. Bijvoorbeeld de nieuwe herst/winter-collectie van Oscar de la Renta, het eerste luxermerk dat gebruikmaakt van Amazons nieuwe platform. Amazon spreekt van een ‘winkel binnenin een winkel’-ervaring, omdat de merken zelf controle hebben over hun inventaris, prijzen en digitale etalage.
TikTok
Ook in het teken van de Fashion Week: de immens populaire app TikTok organiseert vanaf vrijdag een eigen 'modemaand'. Het digitale event omvat onder andere livestreams van verschillende modeshows, zoals die van Louis Vuitton en Saint Laurent, maar ook de presentaties van exclusieve capsulecollecties. De modemaand wordt afgesloten met de 'Runway Odyssey' waarbij TikTok onder meer zijn collectie in samenwerking met Puma en die met Alice + Olivia presenteert, welke beide via de app worden verkocht. “De lancering van onze Fashion Month is een nieuwe manier voor onze merkpartners om gebruik te maken van de authentieke en community-gedreven aanpak van het platform", aldus een woordvoerder van de app.
Beeld: Een voorproefje van de samenwerking tussen TikTok en Alice + Olivia
Apple
Apple duikt nog dieper de fitnesswereld in met Apple Fitness+. De nieuwe Fitness-app van de techreus is de eerste 'fitness-ervaring' die samenwerkt met de Apple-smartwatch en wordt dit jaar nog gelanceerd. De app beveelt gebruikers gepersonaliseerde workouts aan de hand van data en machine-learning. Klanten kunnen de trainingen filteren op type, trainer, duur, benodigd materiaal en muzieksoort. De gekozen workout start daarna automatisch op zowel het scherm van hun smartphone of tablet, als op dat van hun smartwatch.