Blokker brengt een eigen koffiemachine met cupjessysteem op de markt. De retailer is volgens eigenaar Michiel Witteveen marktleider in koffiezetters en wil een grotere rol spelen op het gebied van cupjes.

De machine van Blokker is onder meer geschikt voor de cupjes van Nespresso, dat toch enkele jaren terug het monopolie had op dit gebied. De koffiespecialist komt zelf ook met een nieuwe machine, maar dat is volgens zowel Blokker als Nespresso toeval. Witteveen zegt in het AD niet bezig te zijn met concurrentie, maar zich vooral op de veranderende koffiecultuur te richten. “Jongeren starten eerder met koffie drinken dan vorige generaties en er worden de hele dag door verschillende soorten en formaten koffie gedronken.”

Blokker wil met de relatief goedkope machine (zestig euro) ‘iedereen’ bereiken, zegt Witteveen. “De klant met een wat kleinere portemonnee die cupjes koopt bij Lidl of de consument die naar de Nespresso-winkel loopt.”

Blokker introduceerde in 2016 voor het eerst producten van eigen merk en maakt daar onder Witteveen meer een speerpunt van. Die producten hebben hogere marges dan artikelen van andere merken en dragen daardoor meer bij aan de winstgevendheid.