Wat moet de eigenaar van Blokker met BCC?

Elektronicaketen BCC komt in handen van Blokker-eigenaar Mirage Retail Group. De huidige eigenaar Fnac Darty krijgt er een 'symbolisch bedrag' voor. Wat ziet Mirage in BCC?

Elektronicaketen BCC komt in handen van Blokker-eigenaar Mirage Retail Group. De huidige eigenaar Fnac Darty krijgt er een 'symbolisch bedrag' voor. Wat ziet Mirage in BCC?

"Ik denk dat BCC heel goed bij ons past", zegt topman Michiel Witteveen van Mirage, waar behalve Blokker ook Big Bazar, Intertoys en Miniso onder vallen. "Het is heel aanvullend. Als je de strategie hebt om de klant thuis te ontzorgen, dan past een keten als BCC daar heel goed bij. Ik heb het idee dat BCC online verder is dan het Mirage-concern. Dus we kunnen daar van leren. Wij kunnen aan de achterkant van het bedrijf veel synergie vinden. Dat is ook nodig als je kijkt naar de langere termijn, want de logistiek en de distributie zijn voor elke retailer een uitdaging."

BCC bestaat sinds 1969, toen het bedrijf werd opgericht door de Amsterdamse broers Carel en Coos Bakker. BCC stond oorspronkelijk voor Bakker Cash & Carry. Met 62 winkels is het een van de grootste elektronicaketens van het land. Sinds januari dit jaar was de Franse eigenaar Fnac Darty actief op zoek naar een koper voor het concern. Ceo Enrique Martinez van Fnac Darty sprak van een 'partner die BCC een toekomst kan bieden'. De elektronicaketen leed de afgelopen jaren structureel verlies. Weliswaar verbeterden de resultaten de afgelopen jaren, onder meer door de samenwerking met Wehkamp, maar volgens Martinez niet voldoende om 'een kritische massa te bereiken'.

'Moet jij dat niet kopen?'
Witteveen werd door huisbank ABN Amro op BCC gewezen. "Die belde en zei: moet jij dat niet kopen?" De gesprekken verliepen voorspoedig en uiteindelijk kon Mirage de keten voor een 'symbolisch bedrag' overnemen. Maar dat betekent volgens Witteveen niet dat het slecht ging met BCC. "Het ging wel goed met BCC, alleen ik denk dat de moeder - Fnac Darty - niet zozeer op zoek was naar de hoogste prijs, maar veel meer op zoek was naar de beste koper. Naar een profiel van een koper die past bij BCC waaraan men ook in de toekomst echt iets heeft. Zo'n heel groot concern als Fnac Darty zit niet te wachten op een beetje geld, zij willen gewoon het beste voor de onderneming. Dat siert ze heel erg." 

Ceo Herman Bramer van BCC veranderde onlangs de strategie van de elektronicaketen. In de combinatie 'low pricing, high service' zat volgens hem een tegenstrijdigheid en die was niet rendabel te maken. Witteveen staat achter die koerswijziging. "Ik sta sowieso achter het beleid van de huidige directie. Anders hadden wij het überhaupt niet gekocht." Hij wil dan ook op de huidige voet verder, waarbij onder meer wordt ingezet op vakmanschap. "Ja, absoluut. Ik vind dat ze dat heel goed gedaan hebben. Dat was voor ons een belangrijke reden om het bedrijf te verwerven. Met het volume dat we gezamenlijk kunnen hebben, denk ik dat we daar gezamenlijk beter van worden. Je moet het zien als een joint effort."

Geen Blokker in BCC-pand
BCC heeft op dit moment 62 winkels. Dat blijft zo, verwacht Witteveen. "Misschien komen er nog wel winkels bij. We moeten kijken naar de footprint. Dat wordt steeds belangrijker. Als je kijkt naar de online propositie, dan moet je echt wel een footprint hebben. In Nederland hebben we die, met bij elkaar achthonderd winkels." Volgens Witteveen zijn er geen plannen om bijvoorbeeld winkels om te bouwen tot een Blokker-filiaal. "Nee, hoor. Dat kan trouwens ook niet, want de winkels van BCC zijn veel te groot voor een Blokker. Dat is helemaal niet aan de orde." 

Witteveen spreekt van 'een heel logische stap', voor zowel Mirage als Fnac Darty. "Beter dan dat je het bijvoorbeeld hebt over private equity. Dat was ook een keuze die men kon maken. Maar die hebben niet de synergievoordelen, die wij wel kunnen bieden."

'BCC op punt van uitsterven'
Retaildeskundige Rupert Parker Brady heeft er geen enkel vertrouwen in. "Wat moet die man nou, met alle respect, met een slechte, verlieslijdende keten? In een elektronicamarkt waarin Coolblue het allang gewonnen heeft en MediaMarkt met de grootst mogelijke moeite probeert om het hoofd boven water te houden in Nederland." Parker Brady noemt BCC een dinosauriër, die op het punt staat van uitsterven. "Als zelfs Fnac Darty, die in die business zit met al die winkels, besluit om het voor een symbolisch bedrag - met andere woorden: 1 euro - te verkopen... Gaat Michiel Witteveen het dan nieuw leven inblazen? Ik geloof er niks van. Ik geloof dat-ie gewoon pandjes aan het kopen is."

Want het gaat Witteveen om de huurcontracten, is de stellige overtuiging van Parker Brady. "Dat kan gewoon niet anders." Witteveen zal de pandeigenaren ervan proberen te overtuigen dat zijn Mirage-formules voor hen veel aantrekkelijker zijn, aldus Parker Brady. Hij wijst erop dat de BCC-winkels vaak op goede, relatief goedkope locaties zitten. Niet op A1-locaties, maar op B-locaties aan de rand van de stad. In wijkwinkelcentra, op meubelboulevards. "Ik denk dat dat het spel is van de zwijgzame Michiel Witteveen... En anders kan-ie ze altijd nog doorverkopen. Hij zal het in ieder geval niet doen uit liefde voor een formule als BCC."

En de door Witteveen aangevoerde synergievoordelen? "Kijk, natuurlijk heeft BCC online meer omzet behaald. Maar dat mag ook wel. Als je dat niet doet in elektronica, dan doe je het echt wel heel slecht. Misschien hebben zij een betere webshop, een beter systeem. Nou, dan kun je dat systeem gewoon kopiëren. En BCC heeft een heel goede logistiek, dat zou je ook kunnen kopiëren." Maar dat is allemaal achterkant, benadrukt Parker Brady. "Het heeft niks met de formule te maken. Die formule is echt einde oefening. En dat was het al. En niemand gaat er een traan om laten. Het is geen Electro World, dat zijn echte ondernemers. Die willen echt advies geven. Maar bij BCC geven ze toch geen advies? Dat zijn jongens die bij wijze van spreken ook in een autoshowroom hadden kunnen staan..."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen