The Body Shop denkt nog vijf à tien nieuwe winkels in Nederland te kunnen openen. "Nederland is een belangrijke en al heel lang winstgevende markt", zegt managing director Hugues Laurençon in het oktobernummer van RetailTrends.

The Body Shop heeft momenteel 33 winkels in Nederland, waarvan zes in franchise. De cosmeticaketen ziet vooral nog kansen in middelgrote steden en denkt daarbij ook nadrukkelijk aan franchisenemers. "Juist in middelgrote steden is het gecompliceerder om winkels zelf te managen en is het goed om sterke partners te hebben." The Body Shop wil onder meer met betere voorwaarden terugkeren in Almere, Den Bosch en Zwolle, waar eerder vestigingen werden gesloten vanwege te hoge huren.

Laurençon ziet verder kansen op travellocaties. "Nederland heeft verschillende goede treinstations, daar zitten we nog helemaal niet. En ook op Schiphol hebben we nog geen vestiging." Daarnaast wijst de directeur erop dat de bestaande filialen nog veel groeimogelijkheden bieden. Zo gaat The Body Shop volgend jaar van start met click & collect in Nederland.

The Body Shop overweegt verder groei via wholesale, maar 'niet tegen elke prijs'. De keten heeft daar enkele slechte ervaringen mee, onder meer door de shop-in-shops bij Hudson's Bay. "Mochten we in wholesale stappen, dan zullen we heel kritisch zijn op onze partners."

In het oktobernummer van RetailTrends spreken we Hugues Laurençon uitgebreid over hoe The Body Shop terug wil naar zijn activistische roots. De keten was de afgelopen jaren te veel opgegaan in de massa, zegt hij. "We hebben onze ziel verloren." Klik hier om het interview digitaal te lezen. Nog geen member, kijk dan hier.