Na jaren onder L’Oréal is The Body Shop sinds drie jaar in Braziliaanse handen. Het betekende het startpunt van een transformatie naar een nieuw gezicht. Of beter, een oud gezicht. Terug naar de roots is het devies voor de cosmeticaketen. General manager Hugues Laurençon zit op de biechtstoel. “The Body Shop was altijd een activistisch merk, maar we zijn opgegaan in de massa.”
 

Het is best een beetje vreemd, erkent Hugues Laurençon. De Nederlandse tak van een winkelbedrijf aansturen terwijl je zelf op-en-top Fransman bent. Nederlanders zijn erg anders, vindt hij. Erg direct vooral, vergeleken met Fransen. Hij merkt dat bijvoorbeeld in de pittige onderhandelingen met pandeigenaren, waarover straks meer. “Ze verspillen geen onnodige tijd, maar komen direct ter zake.”


Lastig is het soms ook, meer om praktische redenen. Laurençon leidt namelijk niet alleen de Benelux-tak van The Body Shop, maar ook de Franse. Daarom zit hij het grootste deel van de tijd op het Franse kantoor in Parijs. Gemiddeld twee keer per maand kwam hij langs op de Nederlandse locatie in Weesp,...