Appdate: Amazon brengt lege verpakkingen tot leven

Appdate: Amazon brengt lege verpakkingen tot leven

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Amazon, PostNL en Lokkal.

Amazon
Amazon heeft een nieuwe app gelanceerd waarmee gebruikers de doos waarin hun bestelling bezorgd wordt ‘tot leven kunnen brengen’. Op sommige kartonnen verpakkingen staat, geheel in Halloweenthema, een pompoen waarop klanten zelf een gezicht kunnen tekenen. Door de QR-code op de doos vervolgens te scannen, kunnen ze de (virtuele) pompoen met behulp van augmented reality overal in hun omgeving plaatsen. Ook kunnen ze met de app de kleur van hun pompoen aanpassen en accessoires toevoegen. Op dit moment alleen de pompoen beschikbaar voor deze functie, maar de app-pagina suggereert dat Amazon later mogelijk ook andere voorwerpen toevoegt – zoals een autootje...

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Amazon, PostNL en Lokkal.

Amazon
Amazon heeft een nieuwe app gelanceerd waarmee gebruikers de doos waarin hun bestelling bezorgd wordt ‘tot leven kunnen brengen’. Op sommige kartonnen verpakkingen staat, geheel in Halloweenthema, een pompoen waarop klanten zelf een gezicht kunnen tekenen. Door de QR-code op de doos vervolgens te scannen, kunnen ze de (virtuele) pompoen met behulp van augmented reality overal in hun omgeving plaatsen. Ook kunnen ze met de app de kleur van hun pompoen aanpassen en accessoires toevoegen. Op dit moment alleen de pompoen beschikbaar voor deze functie, maar de app-pagina suggereert dat Amazon later mogelijk ook andere voorwerpen toevoegt – zoals een autootje en een hondje. 

PostNL
Consumenten die hun onlinebestelling willen ophalen bij een PostNL-punt kunnen sinds kort zien hoe druk het daar is. De pakketbezorger geeft een indicatie per tijdsperiode weer in zijn app. Op basis daarvan kan de klant zelf kiezen wat het beste moment is om zijn of haar pakket op te halen. “In tijden van corona willen mensen drukke plekken kunnen vermijden”, zegt Eric van Westbroek, directeur Online bij PostNL. “Op basis van historische data voorspellen wij de drukte. En consumenten kunnen zelf ook aangeven hoe druk het op een locatie is. Met die data gaan we deze service continu verbeteren.” De app van PostNL heeft op dit moment ruim vijf miljoen gebruikers.

Lokkal
Binnenkort kunnen Belgische consumenten gebruikmaken van 'een onlineplatform voor verse voeding', zoals de app Lokkal zichzelf omschrijft. De app wil onlineboodschappen naar eigen zeggen naar het volgende niveau tellen, met een digitale versmarkt waarbij honderd lokale en internationale leveranciers zijn aangesloten. Klanten kunnen hun bestelling via Lokkal direct bij de aanbieders plaatsen, waarbij de startup deze ophaalt en levert. De app wordt later dit jaar gelanceerd, maar geïnteresseerden kunnen zich nu al op de wachtlijst laten plaatsen. 

Beeld: ter illustratie

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!