Peppernuts B.V. mag de komende twee jaar geen pepernotenwinkels runnen in Amsterdam. Dat heeft de rechter geoordeeld na een kort geding dat Food Retail aanspande tegen Peppernuts. Food Retail is de onderneming van Van Delft die de franchiseformule De Pepernotenfabriek exploiteert.

Peppernuts wordt geleid door Miguel Groeneveld, een ex-franchisenemer van Van Delft die eerder een pepernotenwinkel van die formule draaide aan de Singel in Amsterdam. Volgens Van Delft voldeed Groeneveld als franchiser niet. Hij zou onder meer te weinig omzet draaien, te weinig andere winkels hebben geopend en structureel betalingsverplichtingen niet zijn nagekomen. Ook zouden er te veel andersoortige producten worden verkocht en zou Groeneveld zich niet aan de huisstijl hebben gehouden.

Groeneveld zegt dat hij wél de afgesproken omzet haalde en dat hij van Van Delft niet de kans kreeg om winkels te openen. Hij wijst erop dat Van Delft zelf op een steenworp afstand twee winkels opende, een pop-up-winkel aan de Kalverstraat en een permanente winkel aan het Rokin. Ook weerspreekt hij dat hij structureel zijn betalingsverplichtingen niet nakwam. "Van Delft strooit tegenwoordig vaker met modder dan met kruidnoten", aldus Groeneveld.

Soortgelijke winkel op zelfde locatie
Nadat er een einde was gekomen aan de franchiseovereenkomst werd er in juni dit jaar op dezelfde locatie aan de Singel een soortgelijke formule geopend. Volgens Van Delft staat in de franchiseovereenkomst dat Groeneveld dat niet mag doen. Dat mag pas na twee jaar. Bovendien maakt Groeneveld volgens Van Delft nog steeds gebruik van goederen die hem ter beschikking zijn gesteld en zou hij de franchise fee niet hebben betaald.

De rechter zegt dat de winkel aan de Singel niet kan worden gesloten, zoals Van Delft wil. Groeneveld heeft de winkel namelijk overgedragen aan Fabulous for Less, een b.v. die volgens de rechter op naam van zijn vriendin staat. Groeneveld geeft aan dat er geen juridische connectie is. "We kennen elkaar wel goed." Volgens de rechter zijn er in elk geval geen bewijzen voor dat Peppernuts en Groeneveld bij de winkel betrokken zijn. Verder stelt de rechter dat Groeneveld de gebruikte goederen heeft teruggestuurd en is hij geen franchise fee meer aan Van Delft verschuldigd.

Onder de naam Peppernuts Holland heeft Groeneveld inmiddels tien pop-up-winkels verspreid over het land. Directeur Oscar de Lange van Van Delft zegt zich te beraden op verdere stappen. "Peppernuts verwijst heel erg naar een naam die wij al gebruiken. Zij doen zich voor als pepernotenwinkel en iedereen denkt dat het Van Delft is. Wij vinden dat misleiding."

Lees op RetailTrends meer over Peppernuts Holland, het concept en zijn plannen in Nederland en daarbuiten