Nederland telt minder pepernootwinkels; pop-up verliest populariteit

Nederland telt minder pepernootwinkels; pop-up verliest populariteit

Van Delft en Peppernuts Holland hebben dit jaar een derde minder winkels in ons land dan in 2021. Vooral pop-upwinkels zijn minder populair, blijkt uit onderzoek van RetailTrends.

Nederland telt op dit moment 22 pepernootspeciaalzaken van Van Delft en Peppernuts Holland. Dat zijn er fors minder dan 2 jaar geleden, toen de foodmerken gezamenlijk nog 36 winkels voerden. Beide foodretailers zeggen vooral minder in te zetten op pop-stores dan in 2021. 

Dat blijkt uit een inventarisatie van RetailTrends. Met 13 locaties heeft Peppernuts Holland inmiddels meer winkels dan Van Delft, die er op dit moment 10 voert (waaronder 1 in België). 

Verschuiving
In het jaar dat Peppernuts Holland van start ging, in 2020, had het merk 10 pop-upwinkels. Van Delft voerde meer dan het dubbele aantal locaties (24). Het jaar erna had Peppernuts Holland met 21 winkels zijn concurrent al ingehaald, toen Van Delft er 14 had. Nog steeds is Peppernuts Holland groter (13) dan Van Delft (10). 

Van Delft heeft het aantal brandstores flink afgeschaald, tot 10 locaties in totaal. In Duitsland heeft het merk geen winkels meer; in Nederland zijn er nu nog 9 winkels. In België heeft Van Delft 1 brandstore. "We kiezen voor echte flagshipstores", zegt eigenaar en ceo Oscar de Lange. De winkelsluitingen hebben volgens De Lange te maken met de focus op wholesale, waarin het foodmerk meer verkoopt via horeca- en retailerpartners. "In retail doen we het goed met de premium pepernoot." Daarmee zegt de ceo ook in 2024 harder te willen groeien. 

Minder pop-up, meer vast
Hoewel Van Delft alle pop-uplocaties inmiddels heeft gesloten, voert Peppernuts Holland nog 4 pop-uplocaties. Dat aantal was in 2021 flink hoger, met 20 tijdelijke locaties in heel Nederland. 

Volgens Miguel Groeneveld, Peppernuts Holland-oprichter en ceo, ligt de oorzaak vooral bij een veranderende arbeidsmarkt. "Wij hebben een goede locatie en een goed team nodig voor een succesvolle winkel. Wanneer 1 van die 2, of beide, niet klopt, dan heb je een uitdaging." Groeneveld verduidelijkt dat de organisatie moet worden opgeschaald zodra er pop-upwinkels worden geopend.

Minder pop-up, meer vast: dat is ook de denkwijze van Peppernuts Holland. Het merk heeft nog niet zoveel permanente locaties gehad als in 2023 (8 meer dan in 2021). Groeneveld: "Aan vaste winkels kunnen we beter bouwen. We hebben vaste mensen die de producten en de winkels volledig kennen. Ook kunnen wij meer investeren in de inrichting, afwerking en uitstraling van deze winkels." 

Voorlopig blijft het aantal Peppernuts Holland-winkels rond de 9 hangen. Hoewel er een shortlist is voor locaties waar de ceo wel een winkel zou willen openen, is dit nu geen 'harde focus'. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!