'Consument loopt nog niet warm voor virtual reality'

Nederlandse consumenten lopen nog niet warm voor augmented- of virtual reality in de retailsector. Minder dan een vijfde (23 procent) geeft de voorkeur aan een retailer die gebruikmaakt van deze technologieën om de winkelervaring interessanter te maken. Dat blijkt uit het Retail Rapport van Adyen. Wereldwijd is dit 36 procent. 

Aan het onderzoek namen ruim 25 duizend consumenten deel, onder wie zo’n duizend Nederlanders. Een derde van de Nederlandse deelnemers geeft aan het liefst bij een retailer te shoppen die gebruikmaakt van technologie om de winkelervaring te verbeteren. Consumenten hechten met name waarde aan een shopervaring zonder wachtrijen (53 procent) en een goedwerkende webshop en app. Minder waarde wordt gehecht aan virtual- en augmented reality, zoals virtuele spiegels.

Daarnaast geeft 28 procent van de Nederlanders aan meer online te winkelen tijdens de pandemie dan daarvoor, tegenover 36 procent wereldwijd. 27 procent van de Nederlandse consumenten is voornemens dat ook na de pandemie vaker te doen. Toch kijkt meer dan de helft (56 procent) ernaar uit om na de crisis weer met plezier te gaan shoppen in fysieke winkels. De helft zegt tot slot vaker bij lokale retailers te shoppen, met als voornaamste reden omdat ze willen dat deze winkels openblijven.

Reacties 2


Jan Janssen 16 nov, 11:21

Ik vraag me af wat dit onderzoek nou eigenlijk zegt. Wie is de doelgroep die hierbij ondervraagd is? De gemiddelde consument heeft denk ik amper een idee wat VR en AR is, en al helemaal niet wat het verschil tussen de twee is is. Voor het gros van de consumenten zijn VR en AR vooral leuke gadgets, maar niet een reden om voor een bepaalde retailer te kiezen.


PeterJan van der Vliet 19 nov, 12:24

Ik vind nu niet direct een veelzeggend onderzoek. Sowieso geeft AR en VR een heel verschillende ervaring. Het is wat mij betreft meer 'wat de boer niet kent, dat vreet ie niet'. AR is een welkome aanvulling op online sales, en VR spiegels heb ik in de praktijk nog niet gezien zoals deze toegepast zou moeten worden. Kortom, wanneer consumenten er meer mee bekend zou zijn dan worden dit heel andere cijfers. Een QR-code vond men immers ook niks tot voor de pandemie.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!