Nederlandse consumenten lopen nog niet warm voor augmented- of virtual reality in de retailsector. Minder dan een vijfde (23 procent) geeft de voorkeur aan een retailer die gebruikmaakt van deze technologieën om de winkelervaring interessanter te maken. Dat blijkt uit het Retail Rapport van Adyen. Wereldwijd is dit 36 procent. 

Aan het onderzoek namen ruim 25 duizend consumenten deel, onder wie zo’n duizend Nederlanders. Een derde van de Nederlandse deelnemers geeft aan het liefst bij een retailer te shoppen die gebruikmaakt van technologie om de winkelervaring te verbeteren. Consumenten hechten met name waarde aan een shopervaring zonder wachtrijen (53 procent) en een goedwerkende webshop en app. Minder waarde wordt gehecht aan virtual- en augmented reality, zoals virtuele spiegels.

Daarnaast geeft 28 procent van de Nederlanders aan meer online te winkelen tijdens de pandemie dan daarvoor, tegenover 36 procent wereldwijd. 27 procent van de Nederlandse consumenten is voornemens dat ook na de pandemie vaker te doen. Toch kijkt meer dan de helft (56 procent) ernaar uit om na de crisis weer met plezier te gaan shoppen in fysieke winkels. De helft zegt tot slot vaker bij lokale retailers te shoppen, met als voornaamste reden omdat ze willen dat deze winkels openblijven.