De drukte in de Nederlandse winkelstraten zal in de week van Black Friday 46,8 procent dalen ten opzichte van vorig jaar. Dat voorspelt retailadviesbureau RMC.
De voorspellingen zijn gebaseerd op het winkelgedrag van de afgelopen zes weken en de passantendrukte van vorige jaren rond Black Friday. Afgelopen week was het ruim 45 procent rustiger dan in dezelfde week in 2019. Eenzelfde beeld verwacht RMC voor de komende weken, ook bijvoorbeeld in de weken rondom kerst. In totaal valt de drukte over de laatste zes weken van het jaar naar verwachting 44,1 procent lager uit.
Vorig jaar zette de trend al in dat consumenten meer in het begin van de week gingen shoppen voor de koopjes van Black Friday. De verwachting is dat deze trend zich dit jaar nog sterker zal voordoen.
Het bureau ziet ook enkele lichtpuntjes voor retailers. Zo zijn de laatste twee winkelweken van het jaar weer iets drukker dan de weken daarvoor. Als deze trend doorzet, kan de drukte nog iets meer stijgen dan in het voorspelmodel is aangegeven. Ook eventuele versoepelingen van kabinetsmaatregelen kunnen de trend nog beïnvloeden. Verder wijst RMC erop dat shoppers gericht winkelen en per bezoek makkelijker en meer kopen.
Vakbond FNV riep vorige week op tot het schrappen van Black Friday om drukte te voorkomen, en zo de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Retailers voelen meer voor het spreiden van de drukte over een langere periode.
Reacties 0