Schoenenketen vanHaren en elektronicaketen MediaMarkt pakken Black Friday dit jaar vanwege de coronacrisis anders aan. Maar het helemaal schrappen, zoals vakbond FNV wil, gaat ze te ver.

Het maximaal spreiden van de drukte is een veel betere oplossing, zegt ceo Krein Bons van vanHaren tegen RetailTrends. "Daar hebben we als grootwinkelbedrijven ook afspraken over gemaakt. Sommigen zijn nu al begonnen, of hebben van heel november Black Friday-maand gemaakt." Een streep door het koopjesevenement zetten, stimuleert alleen maar dat retailers omwegen zoeken, denkt Bons. "Noem het Black Friday, noem het sale. Iedereen moet toch van zijn voorraad af, linksom of rechtsom. En dat kan alleen door aantrekkelijke prijzen te bieden."

Ook MediaMarkt breidt Black Friday (officieel 27 november) uit naar meerdere dagen. "Zodat we het verkeer naar onze winkels en webshop kunnen uitspreiden om pieken te voorkomen", zegt een woordvoerster. Ook wordt de ophaalservice extra onder de aandacht gebracht. Decathlon doet net als vorig jaar sowieso niet mee aan Black Friday. "Wij hanteren altijd de laagst mogelijke prijs. Daar staan tijdelijke exorbitante kortingen lijnrecht tegenover", zegt marketingdirecteur Daan Zijderveld in hetzelfde artikel op RetailTrends.