Fysieke winkels horen bij de toekomst van retail, vindt Ace & Tate. Het brillenmerk opent donderdag zijn zeventigste filiaal in Europa en presenteert daar een nieuw, duurzaam retailconcept.
De winkel is gevestigd in Londen, waarmee het winkelbestand van Ace & Tate in de Britse stad op vijf komt. Het pand ligt aan Marylebone High Street, in het winkelhart van Londen. De coronacrisis dwong het brillenmerk naar eigen zeggen om de toekomst van retail te onderzoeken. Het resultaat is een modulair, flexibel en bovenal duurzaam winkelconcept.
Met het nieuwe concept wil Ace & Tate zijn impact op het milieu verkleinen. “Dit vonden we soms lastig”, zegt creative director Ruud de Bruin. “Kunnen we bijvoorbeeld het beste gerecycled, biologisch afbreekbaar of lang houdbaar bouwmateriaal gebruiken?” Het designteam kwam er al snel...
Fysieke winkels horen bij de toekomst van retail, vindt Ace & Tate. Het brillenmerk opent donderdag zijn zeventigste filiaal in Europa en presenteert daar een nieuw, duurzaam retailconcept.
De winkel is gevestigd in Londen, waarmee het winkelbestand van Ace & Tate in de Britse stad op vijf komt. Het pand ligt aan Marylebone High Street, in het winkelhart van Londen. De coronacrisis dwong het brillenmerk naar eigen zeggen om de toekomst van retail te onderzoeken. Het resultaat is een modulair, flexibel en bovenal duurzaam winkelconcept.
Met het nieuwe concept wil Ace & Tate zijn impact op het milieu verkleinen. “Dit vonden we soms lastig”, zegt creative director Ruud de Bruin. “Kunnen we bijvoorbeeld het beste gerecycled, biologisch afbreekbaar of lang houdbaar bouwmateriaal gebruiken?” Het designteam kwam er al snel achter dat elke component zijn eigen ‘tactiek’ vereist. “En soms kwamen we erachter dat we het beste helemaal niets konden doen, maar in plaats daarvan konden werken met de ruimte en de constructie die we al hadden.”
Het Responsible Retail Design - zoals Ace & Tate het noemt - wordt toegepast op alle toekomstige winkels van het merk. Het concept is naast duurzaam ook simpel qua design. Daarvoor sloeg het merk de handen ineen met de Berlijnse designstudio New Tendency. De meubels zijn ontworpen door het Deense duurzame bedrijf Takt. De muurbedekking is zowel verplaatsbaar als recyclebaar.
Ace & Tate is in 2013 opgericht als onlinespeler, maar heeft inmiddels winkels in tien Europese landen. In totaal heeft Ace & Tate zijn winkelbestand in 2020 met dertig procent uitgebreid. Onlangs was oprichter en ceo Mark de Lange te gast bij de RetailTrends podcast, waar hij vertelde over zijn ambitie om hét next-generation brillenmerk te worden. Beluister de podcast hier.