Van de pakketten die vorige week zijn besteld, is een groot deel nog steeds onderweg. Dat blijkt uit een data-analyse van transportmanagementservice Wuunder, dat gegevens van onder meer PostNL, DPD, DHL en GLS verzamelde. Het gaat om zestien procent van de bestellingen. 

Uit eerdere cijfers blijkt dat daarnaast met name pakketten die in de week van 16 november (week 47) besteld zijn, veel vertraging hadden opgelopen. Gemiddeld duurde het 4,2 dagen voordat bestellingen uit die week geleverd werden. Bijna veertien procent werd zelfs pas twee weken later bezorgd.

Ook in week 49, de week voor Sinterklaas, liepen de bezorgtijden op. In sommige gevallen moest PostNL webshops zelfs teleurstellen omdat het geen nieuwe pakketten meer kon ophalen. “Het lijkt erop dat dit heeft gewerkt, want afgelopen week daalde het aantal dagen dat een pakket er over deed om afgeleverd te worden”, zegt Jeroen Gehlen, medeoprichter van Wuunder. 

Volgens Gehlen kunnen vervoerders de drukte deze week goed aan, maar kunnen webwinkels en consumenten zich toch maar goed voorbereiden op drukte in aanloop naar de kerstdagen. “Als webwinkel, groothandel of productiebedrijf kun je deze week bijvoorbeeld zorgen dat je een tweede of derde vervoerder aanhaakt, zodat je de naderende pakketdrukte kan spreiden over verschillende partijen.”