Het merendeel van de consumenten vindt het onzin dat komkommers en paprika's in plastic verpakt worden. Dat blijkt uit een enquête van PanelWizard in opdracht van ABN Amro.
Aan de andere kant vindt de consument het ook belangrijk dat de versproducten hygiënisch zijn en lang houdbaar zijn. Van de ondervraagden vindt 66 procent het van waarde dat producenten voor voorverpakte groente en fruit duurzame verpakkingen gebruiken. 35 procent is bereid meer te betalen voor zo'n duurzame verpakking.
Op basis van het onderzoek stelt ABN Amro dat de consument nog onvoldoende geïnformeerd is over de milieu-impact van verpakkingsvormen en waarom een product verpakt wordt. CO2-uitstoot en de houdbaarheid van een product - om voedselverspilling te voorkomen - spelen hierin een belangrijke rol.
Volgens de bank is het 'cruciaal' dat supermarkten, levensmiddelen- en verpakkingsproducenten met elkaar samenwerken. Het uitwisselen van kennis over de diverse manieren van vershouden en de productielijnen kan helpen bij de verduurzaming en recycling van de verpakkingen.
Reacties 0