Jumbo gewaarschuwd voor inzet gezichtsherkenning

Jumbo gewaarschuwd voor inzet gezichtsherkenning

Supermarktketen Jumbo heeft van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een formele waarschuwing gekregen voor het gebruik van gezichtsherkenning in een van zijn winkels. Het systeem stond sinds december 2019 uit, maar Jumbo wilde het weer inschakelen.

Jumbo zou in een van zijn winkels gezichtsherkenning inzetten om winkeldiefstal tegen te gaan en het personeel te beschermen. Elke bezoeker van de winkel werd geregistreerd en vergeleken met een databank met mensen die eerder een winkelverbod kregen. 

"Het mag niet gebeuren dat deze supermarkt of een andere winkel in Nederland zomaar gezichtsherkenning inzet", zegt AP-vicevoorzitter Monique Verdier. Het gebruik van gezichtsherkenning is buiten de huiselijke sfeer verboden en 'dat is niet voor niets', stelt de vicevoorzitter. 

"Gezichtsherkenning maakt van ons wandelende streepjescodes", vertelt Verdier. Elke keer dat je een winkel binnenstapt, registreert het systeem je gezicht zonder dat te vragen. "Door jouw gezicht in een zoekmachine te stoppen, zou zo'n systeem bovendien zo jouw gezicht kunnen koppelen aan je naam en andere gevens zoals een social mediaprofiel."

Zwaarwegend algemeen belang
Voor het gebruik van gezichtsherkenning moet je toestemming geven en 'het simpelweg binnenstappen van een winkel' behoort daar niet toe. "De technologie mag ingezet worden als authenticatie of beveiliging in het geval van een zwaarwegend algemeen belang", legt Verdier uit. Jumbo vindt dat dat het geval is, maar het AP oordeelt van niet. "Bij de wet staat als enige voorbeeld de beveiliging van een kerncentrale. De lat ligt dus hoog."

 

Reacties 4


Jeroen Zwikstra 21 dec, 19:02

We willen hier geen chineesche toestanden Frank!


Frank Van Haren 17 dec, 14:26

Het basis idee is tegengaan van winkeldiefstal. Daar kan toch niemand op tegen zijn......


D Piki 17 dec, 12:18

Prikar heb je artikel wel gelezen eigenlijk


Mevrouw Prikar 17 dec, 11:58

Doe mn boodschappen dan wel ergens anders .in elk geval niet meer bij de jumbo. Hahah iedereen mag er anders over denken maar zo denk ik erover .gaat nergens meer over in deze rare wereld

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!