INretail: maak afhaalpunten voor elke winkelier mogelijk

INretail: maak afhaalpunten voor elke winkelier mogelijk

Brancheorganisatie INretail wil dat het voor alle winkeliers mogelijk is om hun aankopen bij de winkelentree af te halen. Nu is dat alleen toegestaan voor bouwmarkten. De organisatie vindt dat er daardoor met twee maten gemeten wordt. 

"Een afhaalmogelijkheid bij de winkelingang helpt ondernemers te overleven en het kan honderd procent coronaproof georganiseerd worden", meent INretail. Het zou omzet genereren voor de non-foodbranche en het ontlast webwinkels die al aan de maximale capaciteit van hun logistiek zitten. 

Volgens de branchekoepel meet het kabinet nu met twee maten en dat zorgt voor onduidelijkheid bij de retailer. "Zo werk je in de hand dat ondernemers allerlei manieren gaan verkennen om toch een boterham te verdienen. Dat moet je als overheid niet willen."

Pakketpunten
Het gros van de pakketpunten in boekhandels, tabakzaken en bouwmarkten blijft geopend, meldt NOS. Het levert de ondernemers echter nauwelijks wat op. "Het is goedkoper om dicht te gaan", zegt Eric Herni, eigenaar van boekwinkel The Read Shop in Almere Haven. "De opbrengst van de pakketten zelf is centenwerken, niet eens genoeg om de stroom te betalen."

Herni krijgt in elk geval tot 18 december twintig euro per uur van PostNL om open te blijven. DHL betaalt niet-essentiële winkels met een afhaalpunt zestig euro per dag om minimaal drie uur open te zijn. 

De pakketpunten in de bouwmarkten van Gamma en Karwei waren juist dicht afgelopen dinsdag. "We willen eerst uitzoeken hoe we dit veilig en verantwoord kunnen doen. We willen niet dat er enorme rijen ontstaan", aldus een woordvoerder van het moederbedrijf van de bouwmarkten.

 

Reacties 1


c.t. de koning 16 dec, 13:17

onbegrijpelijk dat er nog ondernemers zijn die voor een habbekrats de pakketjes afleveren
Het wordt tijd dat de consument hiervoor moet gaan betalen.
Laat deze pandemie een aanzet zijn omdit te keren.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!