Rutte: winkelier krijgt vergoeding voor al gekochte voorraad

Rutte: winkelier krijgt vergoeding voor al gekochte voorraad

Winkeliers die door de lockdown hun deuren moesten sluiten, worden volgens premier Mark Rutte gecompenseerd voor hun reeds gekochte voorraad. Het ministerie van Economische Zaken komt nog deze week met een brief waarin de details van de extra vergoeding worden uitgewerkt, meldt het FD.

Dinsdag moesten alle winkeliers die grotendeels niet-essentiële producten verkopen hun deuren sluiten. Veel ondernemers hebben in aanloop naar de feestdagen al voorraad ingekocht, die ze nu niet (volledig) kwijt kunnen. Daarom komt het kabinet met een ‘voorraadvergoeding’, aldus Rutte tijdens een Kamerdebat over de huidige lockdown.

Lokaal winkelen
Rutte roept Nederlanders daarnaast op om lokaal te winkelen, schrijft de NOS. De premier verwacht dat de meeste kerstcadeaus online gekocht zullen worden, maar niet alle (kleine) winkeliers hebben een uitgebreide webshop. 

Hij hoopt dat er in zo'n geval iets gekocht kan worden via de telefoon, maar het is niet de bedoeling dat de aankoop dan bij de winkel wordt opgehaald. “Dat zorgt weer voor meer bewegingen en dat moeten we nu net niet hebben.” Rutte gaat staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken vragen of ze een oplossing kan bedenken. 
 

Reacties 6


HORACE Kuperus 16 dec, 10:27

"Als het kalf verdronken is dempt men de put" Waarom lopen ze altijd achter de feiten aan? Dit hadden ze ver vantevoren kunnen bedenken, plannen en ontwikkelen en bij nood uitrollen!
Ik stel voor dat het gehele kabinet, de zogeheten expert adviseurs, het OMT, de 1e en 2e kamer ook geen salaris krijgen zolang er een gehele of beperkte lockdown is Misschien gaan de dames en heren dan eens de boel serieus nemen. Een stel kleuters had het nog beter ann kunnen pakken!


loedertje Retailer 16 dec, 11:10

Ben het eens met HORACE, als er niets binnenkomt aan geld voelen ze wat horeca en winkeliers voelen, kosten en aangegane verplichtingen lopen door en er komt geen geld binnen. Deze sluiting had niemand zien aankomen, normaal is deze periode 20% jaaromzet, Dit kan dus echt niemand volhouden.
Als personeel niet wil werken in verband met angst op ziekte, denk dan aan ziekenhuispersoneel en bescherm jezelf of neem je vrije dagen op, want als het zo belangrijk voor je is dat je niet hoeft te werken, zal het je die dagen wel waard zijn. Je salarisbetalingen lopen gewoon door.


John Hofman 16 dec, 13:36

Het lijkt er op dat nu alleen de kappers, modewinkels, woningstores en de horeca dicht zijn en voor de rest de winkels gewoon open zijn op het plein, omdat de bloemen een kraam voor hun winkel mogen zetten, drank blijkbaar heel erg essentieel is en het vreemdste is dat je zo min mogelijk moet bewegen door de stad, maar je lekke band van je fiets, die je dan niet nodig heb, wel gemaakt moet kunnen worden. En bij parts het heel belangrijk is dat je koffieapparaat gemaakt kan worden. Of je dan gelijk even een niet essentieel product koopt dat ziet dan niemand. Helaas is maar een klein groepje van winkeliers de dupe. Meneer Rutte loopt altijd in zijn zelfde kostuum en overhemd, dus hij heeft het niet nodig.


ruud de koning 16 dec, 14:28

zuur om te zien dat ik als pakketpunt open mag zijn om goederen van bijvoorbeeld bol.com af te leveren terwijl ik dezelfde goederen in de winkel heb die de klant niet af mag halen. #watishetverschil


Karel Karel 16 dec, 17:52

Zou het geen idee zijn, om na 19-1 als de winkels weer open mogen, de online verkoop punten 5 weken te sluiten? Zodat de winkels weer een kans krijgen.


Michael van Heuzen 16 dec, 21:46

Ik heb dit als (kleine) ondernemer al van mijlen ver zien aankomen. Klanten geïnformeerd, kom vroeg voor kerst dit jaar, kom niet op zaterdag etc. Lokale bezorging geregeld, anders wel gaan fietsen. Bewust geen website gemaakt, maar als ik dat had gewild allang voor elkaar gekregen. Omzet nu over dat van vorig jaar heen. Ben ik de enige met plannen voor de toekomst? En ik ga dicht ook al vind ik mijn producten nog zo essentieel en ik doe niet mee met de discussie of het echt essentieel is, want de chips die ik net had waren dat echt niet 🙃
.en wat een pakket punt betreft, je bent het hele jaar dingen aan het doorgeven die jezelf had kunnen verkopen, dus in mijn winkel alleen service, geen punt.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!