Virtueel shoppen wordt volgend jaar nog groter. Dat stelt futurist Christian Kromme in het decembernummer van RetailTrends. “De digitale experience wordt steeds rijker en augmented- en virtual reality zullen steeds meer de standaard worden.”

Door de coronacrisis nam virtueel winkelen het afgelopen jaar een vlucht. Steeds meer consumenten omarmen de technologie, bleek eerder uit onderzoek van GetApp. Zo heeft ruim veertig procent van de Nederlandse consumenten interesse om bijvoorbeeld een bepaald product virtueel te ‘passen’. 

Mede door dergelijke technologieën verwacht Kromme dat privacy volgend jaar een nog groter issue wordt, ook in de retail. “Zeker naarmate bedrijven meer informatie opslaan om hun aanbod voor jou te personaliseren.” 

Het is dus belangrijk dat retailers hun zaakjes goed op orde hebben, benadrukt de futurist. “We zien dat consumenten steeds minder loyaal zijn aan retailers, vooral online. Naast prijs wordt privacy een overweging bij het kiezen voor een webshop.” Dat geldt nog meer bij een techniek als de virtuele paskamer, waarbij de consument een scan laat maken van zijn hele lichaam. “Daarom moeten merken vertrouwen wekken bij de consument.” Welke ontwikkelingen verwacht Kromme nog meer op techgebied? Lees hier het hele artikel.