Supermarktketen Jumbo heeft in 2020 een consumentenomzet gedraaid van 9,68 miljard euro. Dat is een stijging van vijftien procent ten opzichte van vorig jaar. Dochterformule La Place blijft steken op een omzet van vijftig miljoen euro, waar dat in 2019 nog 165 miljoen euro was, zo blijkt uit de jaarcijfers.
De tegenvallende resultaten van het restaurantconcept komen mede door de verplichte sluitingen van de horeca. De totale omzet van Jumbo Group Holding (inclusief La Place) komt uit op 9,73 miljard euro. De grootste toename is te zien bij de online-omzet, die stijgt met vijftig procent en komt daarmee boven de vijfhonderd miljoen euro uit.
In 2020 breidde Jumbo zijn aantal winkels uit met vijftien vestigingen in Nederland en België, waardoor het totaal op 687 uitkomt. De bestaande winkels lieten een omzetgroei zien van elf procent.
"De gerealiseerde omzetstijging voelt anders aan dan in voorgaande jaren", vertelt ceo Frits van Eerd. "We beseffen dat we als onderneming met een essentiële functie een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben, die het belang van extra omzet overstijgt."
Plannen 2021
Jumbo bestaat in 2021 honderd jaar. In dit 'jubileumjaar' hoopt de supermarktketen de consumentenomzet verder te laten groeien naar 'ten minste tien miljard euro'. Daarnaast wil het concern zijn online capaciteit vergroten met een derde e-fulfilment center en staat de uitbreiding naar zestien bezorghubs op de planning. Ook hoopt het bedrijf tien winkels in België te openen dit jaar en komt er een gezamenlijk winkelconcept van Jumbo en HEMA op zes NS-stations.
Lees ook: De redding van HEMA
Reacties 0