Terugblikken en vooruitkijken met Jumbo-topman Ton van Veen

Supermarktconcern Jumbo heeft mede door de coronacrisis een uitstekend jaar achter de rug. Bij dochterbedrijf La Place ging het een stuk minder. Een gesprek met financieel topman Ton van Veen.

Supermarktconcern Jumbo heeft mede door de coronacrisis een uitstekend jaar achter de rug. Bij dochterbedrijf La Place ging het een stuk minder. Een gesprek met financieel topman Ton van Veen.

Een recordomzet van 9,7 miljard euro dankzij een ongekende omzetstijging van 1,25 miljard euro. Het zijn klinkende cijfers die Jumbo maandag presenteerde. "Dat hadden we aan het begin van het jaar aanmerkelijk lager ingeschat", zegt financieel topman Ton van Veen. Hij is er uiteraard verguld mee, maar toch zit hij met een dubbel gevoel. "De omstandigheden waaronder we dat gerealiseerd hebben, de coronacrisis, maakt het toch wel enigszins beladen." Ook zonder corona zou Jumbo volgens hem waarschijnlijk een forse groei hebben laten zien, maar zeker niet in deze mate.

Het doel van Jumbo is al enkele jaren om in 2021, het jaar waarin de supermarktketen het honderdjarig bestaan viert, een omzet van tien miljard euro te halen. Een makkie, toch? "Nou... Dat hoor ik wel vaker, ook van mensen in mijn eigen omgeving, maar dat is geen vanzelfsprekendheid hoor." Van Veen wijst op de voorspellingen van onder meer IRI en Nielsen die eerder uitgaan van een daling van de supermarktomzet dan van een stijging.

"Dus als alles weer normaliseert en de horeca gaat weer open, dan is het nog maar de vraag in hoeverre wij onze hogere omzet weten vast te houden." Daar komt nog bij dat 2020 53 weken telde en 2021 gewoon weer 52 weken. "Dat scheelt in ons geval ook weer 200 miljoen omzet. Dus we moeten nog aardig ons best doen om dit jaar de tien miljard te halen. De vlag kan zeker nog niet uit."

Online winst maken is niet het belangrijkste
Tijdens de coronacrisis zochten veel klanten hun toevlucht tot online. De omzet steeg daar met vijftig procent en doorbrak de grens van 500 miljoen euro. Die groei zal aanhouden, is de stellige overtuiging van Van Veen. Om aan de enorme vraag te voldoen, is Jumbo druk bezig met het vergroten van de capaciteit.

Zo is maandag in Bleiswijk een nieuw distributiecentrum voor online boodschappen geopend. In Den Bosch en Raalte had Jumbo al van zulke e-fulfilment centers. "Daarmee vergroten we onze capaciteit met vijftig procent." Vorig jaar kwamen er in Breda en Heerhugowaard twee bezorghubs bij. Dit jaar worden er maar liefst tien toegevoegd, waarmee het totaal op zestien komt.

Met online boodschappen maakt Jumbo nog geen winst. Van Veen tilt daar niet heel zwaar aan. "Wat zelden voorkomt is dat een klant alleen online boodschappen bij je doet. Meestal is het een combinatie van verschillende kanalen: online en offline. In die mix is het belangrijk dat je ook het onlinekanaal kunt aanbieden." Van Veen maakt de vergelijking met artikelen in de supermarkt waar een negatieve winstmarge op zit. "Die artikelen ga je ook niet saneren. Die horen simpelweg bij het aanbod van een supermarktketen."

Groeien in België
Sinds eind 2019 is Jumbo in België actief. Vorig jaar groeide het aantal winkels daar van drie naar acht. "Het gaat bijzonder goed. Ze zitten alle acht boven onze oorspronkelijke inschatting." Doordat het land enkele maanden in lockdown zat, werd het beoogde doel van ten minste twaalf vestigingen vorig jaar niet gehaald. Dit jaar hoopt Jumbo een inhaalslag te maken en rond de twintig winkels uit te komen.

Voor het eerst strijkt de supermarktketen neer in West-Vlaanderen. Daar komen in elk geval winkels in Kuurne en Zedelgem. In Limburg komen Jumbo's in Bree en Heusden en in Oost-Vlaanderen komt sowieso een winkel in Ronse.

Flinke tik voor La Place
Het is niet alleen maar hosanna bij Jumbo. Bij La Place, dat bijna vijf jaar geleden werd overgenomen uit de boedel van het failliete V&D, bleef de omzet steken op vijftig miljoen euro. De noodgedwongen sluitingen zorgden voor een flinke tik. Een jaar eerder was de omzet nog 165 miljoen euro. In de zomer besloot Jumbo al dat 23 vestigingen definitief dichtblijven, omdat die niet rendabel zijn te maken.

Jumbo maakte maandag bekend dat het de exploitatie van 44 La Place-restaurants overdraagt aan horeca- en cateringspecialist Vermaat. Jumbo blijft eigenaar van het merk en behoudt zes eigen restaurants, vier stationslocaties en de (inter)nationale franchiserelaties. De restaurants komen volgens Jumbo bij Vermaat beter tot hun recht. "Voor hen is het de kernactiviteit om restaurants te runnen", zegt Van Veen.

Jaaromzet La Place haalt Jumbo in een week
Ook zonder corona zou Jumbo deze stap hebben genomen, maar dan misschien over een jaar of over twee jaar. "La Place doet in een heel jaar minder omzet dan Jumbo in een week. Dat zal de komende jaren alleen maar extremer worden." Jumbo blijft wel betrokken bij de doorontwikkeling van het concept.

Begin februari wordt waarschijnlijk de verkoop van HEMA aan Jumbo-familie Van Eerd (Mississippi Ventures) en investeringsfonds Parcom afgerond. Ligt het dan niet voor de hand om La Place-restaurants in HEMA-winkels te openen? "Dat is op dit moment niet aan de orde", zegt Van Veen. Al sluit hij niet uit dat er in de toekomst naar 'mogelijkheden van La Place binnen HEMA' gekeken wordt. Nu staat alleen vast dat Jumbo doorgaat met de uitrol van HEMA-schappen in de supermarkten. Iets minder dan de helft van de bijna 700 Jumbo-winkels heeft nu een hoekje met non-foodartikelen van HEMA.

Jubileumfeestje
De huidige Jumbo-formule bestaat sinds 1996, maar de geschiedenis gaat terug naar 1921. Johan van Eerdt (met dt) begon toen in Veghel een groothandel in levensmiddelen. Het familiebedrijf wil dat honderdjarig bestaan niet ongemerkt voorbij laten gaan. Zo is Jumbo de actie 'prijzen van toen' begonnen, waarbij bepaalde producten zeer goedkoop worden aangeboden.

Het hele jaar door zullen er activiteiten worden ontplooid. "We willen het toch graag vieren met onze klanten, onze medewerkers, onze leveranciers en onze franchisers. Maar de uitbundigheid waarmee we dat kunnen doen, hangt heel erg af van hoe corona zich ontwikkelt. Dat zullen we de komende maanden moeten gaan zien", aldus Van Veen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen