Zelfstandige pakketbezorgers: 'De grens is bereikt'

Zelfstandige pakketbezorgers kunnen de hoge werkdruk nauwelijks meer aan, met name nu PostNL heeft besloten dat onderaannemers het bezorgingsschema van de feestdagen ook in januari te hanteren. Daarvoor waarschuwt de Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD). 

De pakketbezorgers werken sinds november zes dagen in de week en bezorgen zo'n veertig pakketten per uur. Het bezorgingsschema van PostNL leidt vrijwel dagelijks tot overwerken. Ruud Wassenaar, voorzitter van de BVDP, schrijft aan PostNL-topvrouw Herna Verhagen dat de pakketbezorgers die PostNL inzet 'op omvallen staan' en dat 'de grens bereikt is'. 

Volgens de belangenvereniging zou het helpen als PostNL onderscheid zou maken tussen urgente pakketten (medicatie en eerste levensbehoeften) en luxeartikelen. Dat zou de bezorging behapbaar maken. Ook vraagt de vereniging compensatie voor de extra kosten. 

 

Reacties 3


Hans den Hollander 6 jan, 11:14

Ik snap dat de werkdruk groot is, de mannen en de vrouwen hebben de laatste weken heel hard gewerkt : respect.
Wat ik niet snap: we praten toch over zelfstandige pakketbezorgers. Ze kunnen als ondernemer toch zelf bepalen wat ze wel of niet aannemen aan werk. Hier komt toch een stukje ondernemersrisico om de hoek kijken.
Wie kan mij dat uitleggen ?


Reinder Koornstra 6 jan, 11:45

Dát is niet zo moeilijk. De meesten functioneren prima als bezorger, maar nieuwe, en vooral beter betalende klanten zoeken, daarvoor zijn velen niet geschikt. Met Post.nl als klant hebben ze altijd wel werk, dus blijven ze, omdat de onzekerheid van inkomen niet aan kunnen.
Helaas zijn er ook koeriersbedrijven die wel een eigen koers varen, maar die willen niet voor Post.nl tarieven werken!
Zo zit ook Post.nl opgescheept met relatief goedkope semi-werknemers! Kortom, het buigt of het barst, ze kunnen niet buiten elkaar!
Wel triest is dat dit de enigen zijn in de keten die niets verdienen aan deze hype!


Hans Den Hollander 6 jan, 20:24

Dank je wel Reinder. Ik snap alleen niet dat je het woord “ helaas” gebruikt bij koeriersbedrijven die hun eigen koers varen. Ik noem dat gezond ondernemerschap. Dat zouden er meer moeten doen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!