Naast webwinkels zagen ook winkels in kleine gemeenten het afgelopen jaar hun omzet stijgen. Dat en meer blijkt uit onderzoek van RetailSonar, dat de verkoopcijfers van 650 winkels in Nederland en België analyseerde.
De online omzet is in 2020 explosief gegroeid. Foodretailers zagen hun online omzet meer dan verdubbelen (+112,5 procent) en non-foodretailers groeiden online met ruim zestig procent. Retailers verkochten aanzienlijk meer met hun webwinkel in gebieden dicht bij hun fysieke winkels.
Tijdens de eerste lockdown nam de populariteit van thuisbezorging het hardst toe, maar in de tweede lockdown was vooral click & collect populair. Daarnaast gaven Nederlanders massaal gehoor aan de oproep om lokaal te winkelen. Winkels in kleine gemeenten zagen hun omzet met 12,5 procent stijgen. Makkelijk bereikbare winkels in de periferie kregen er zes procent bij.
In grote stadscentra en winkelcentra verloren winkeliers juist omzet; respectievelijk 32 en 29 procent. Daarbij waren de juiste buren ‘van levensbelang’, stelt RetailSonar. Zo was het omzetverlies vooral groot voor winkels die sterk afhankelijk waren van kantoorpersoneel (tot -93 procent), horeca (tot -91 procent), toerisme (-87 procent), openbaar vervoer (-93 procent), scholen en universiteiten (-72 procent) en grensoverschrijdende shoppers (-69 procent).
Reacties 0