UPDATE: Jegen zegt dat de kou uit de lucht is na een 'goed gesprek' met Albert Heijn.

HEMA-topman Tjeerd Jegen haalt op LinkedIn uit naar Albert Heijn. Steen des aanstoots is een 1+1-actie bij non-foodartikelen.

Wie bij de supermarktketen een badmat of een handdoek van het merk Walra koopt, krijgt de tweede gratis. "Dit is blijkbaar retailsolidariteit midden in een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non-foodproducten in de ramsj gooien." Hij eindigt met een cynisch bedankje aan het adres van ceo Marit van Egmond van Albert Heijn, ceo Wouter Kolk van Ahold Delhaize Europa en ceo Frans Muller van Ahold Delhaize. "Dank voor jullie steun!"

Een woordvoerster van Albert Heijn zegt dat het om een actie van vorige week gaat. De folder was volgens haar al gedrukt voordat niet-essentiële winkels de deuren moesten sluiten. "We verkopen alleen regulier non-foodassortiment en zijn terughoudend in de communicatie hierover richting klanten."

Sinds vorig jaar heeft HEMA schappen met non-foodartikelen in supermarkten van Jumbo, inmiddels in iets minder dan de helft van de bijna zevenhonderd winkels. Een eerder aangekondigde samenwerking met Albert Heijn ging niet door.