Omzet IKEA loopt terug, extra maatregelen worden getroffen

IKEA Nederland neemt maatregelen om kosten te reduceren. Dat heeft het woonwarenhuis in een interne memo aan het personeel laten weten. Onder meer de flexuren worden afgebouwd en de werkroosters worden aangepast. Dat meldt persbureau ANP.

Ondanks de lockdown is het personeel nog wel aan het werk bij IKEA, bijvoorbeeld om onlinebestellingen klaar te zetten en klanten te helpen die op afstand een keuken of kast willen kopen. Uit de memo blijkt dat deze initiatieven niet voldoende zoden aan de dijk zetten en het bedrijf al enige tijd de omzetten ziet teruglopen. Een woordvoerster van IKEA bevestigt dit aan RetailNews. 

Daarom gaat IKEA het personeel na 19.00 uur 's avonds niet meer inplannen, met een uitzondering voor logistiek. Op zondagen wordt minder gewerkt, zodat de retailer minder toeslagen hoeft uit te betalen. Investeringen die niet direct omzet opleveren, worden stopgezet. Deze nieuwe regels gaan op 25 januari in. "De maatregelen gelden voor heel IKEA Nederland. Het is nog niet duidelijk hoe lang ze van kracht blijven", legt de woordvoerster uit.

In oktober liet de Zweedse woonwinkel nog weten - ondanks de coronacrisis - een omzetstijging van 3,1 procent te hebben neergezet. Daarmee kwam de omzet uit op 1,37 miljard euro, 41 miljoen meer dan in 2019.

 

Reacties 8


Es Smit 21 jan, 23:09

Joh... Ik heb ook werkelijk nog nooit zo'n slechte service van een online webwinkel meegemaakt als die van IKEA. 3 maanden wachten op een kast en het uiteindelijk toch niet krijgen is blijkbaar normaal. Arm personeel..... Hoe moeten de filialen overleven als online niet functioneert????


Agnes Antonisse 22 jan, 08:27

De helft van de spullen is NIET leverbaar of pas NA 6 weken of zo ! Zit zelfs met n nieuwe keuken wssr deurtjes van ontbreken , zeer slechte service ! En iemand te spreken krijgen NO WAY


Mart Hoebe 22 jan, 14:45

Mart Hoebe, het enige dat goed functioneert is het bestelsysteem. De bestelling uit de winkelmand afrekenen en laten bezorgen/ophalen lukt mij al weken niet. Te druk en niet leverbaar, het gaat om simpele producten. Echt niet van deze tijd.


Marianne Van der Meijden 22 jan, 23:48

Bezorgkosten zijn zo hoog, dat ik daardoor niet bestel. Bij andere meubelzaken, zijn bezorgkosten vaak gratis. Ikea rekent 50 euro en afhalen is niet mogelijk. Mijn tip: zorg ervoor dat men kunt afhalen (zoals bij bouwmarkten) en verlaag de bezorgkosten.


A A 23 jan, 11:19

Ik ben het helemaal eens met de reactie van Mariane.
De bezorgkosten weerhouden ook mij van het online bestellen.


Xela Dnollah 23 jan, 14:54

@Marianne, afhalen is niet toegestaan. Bouwmarkten vallen onder de essentiële winkels. En vwb bezorgkosten. Enig idee wat dat kost? Zelfs met 50 Euro is het vaak nog verliesgevend. Retailers kunnen wel gratis leveren maar ik verzeker je dat het dan in de verkoopprijs verrekent zit of dat het verlieslatend is voor de retailer.


A T 23 jan, 23:16

20 december besteld. Ezorfdatum 22 december. 4 en 5 januari contact gehad zou nu 19 januari komen. Helaas niks ontvangen. Geen bericht gehad. Geen communicatie mogelijk geld weg!.?
?


O P 30 jan, 12:39

IKEA laat zich nu wel helemaal van hun slechte zijde zien. Bestel je één klein product, willen zij niet bezorgen en bestel je hiervandan wat meer, dan kan bezorgen ineens wel maar voor 49 euro en pas na een week of 3.
Bezorgkosten staan niet in verhouding met aankoopkosten. Hiermee laten zij zien dat juist kleine klanten moeten 'oprotten'.
Dit allemaal in coronatijd waarin vele ondernemingen proberen de klanten, juist voor de toekomst, te behouden.
Ook klanten snappen best dat iets niet gratis is, maar IKEA slaat alles. Waarschijnlijk ontvangen deze ook nog steun van het kabinet.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!