Aldi is grootste verliezer in supermarktland

In het voor supermarkten uitzonderlijk goede jaar 2020 was Aldi de grootste verliezer. De discounter zag het marktaandeel in Nederland teruglopen van 5,9 naar 5,5 procent, blijkt uit cijfers van onderzoeker Nielsen.

Het is voor het tweede jaar op rij dat Aldi inlevert. In 2018 had de keten nog 6,1 procent van de markt. Sinds vorig jaar laat Aldi wel meer van zich horen. De winkels, waarvan Aldi er 496 heeft, zijn gemoderniseerd. Voor het eerst sinds de entree in Nederland, in 1973, maakt de keten reclame op televisie. En op zowel Facebook als Instagram opende Aldi een account.

Onderzoeker IRI meldde vorige week al dat de discounters in Nederland terrein verliezen, maar nu blijkt dat het volledig op het conto is te schrijven van Aldi. Lidl, met 432 winkels, blijft stabiel op 10,7 procent en is de derde keten van het land.

Jumbo is de grootste stijger. De keten uit Veghel steeg van 21 naar 21,5 procent, nog ruim achter Albert Heijn. De marktleider boekte een tiende winst en kwam op 35 procent uit. Albert Heijn heeft in Nederland 992 winkels, Jumbo heeft er 679.

Plus groeide van 6,5 naar 6,7 procent en staat daarmee op plaats vier. Coop won ook terrein: van 3,7 naar 3,9 procent.

Reacties 15


Frans Laan 22 jan, 11:09

Dit is niet zo gek.
Voorbeelden,niet aan geprijsde artikelen
Paden die vol staan met pellets en dozen.
Als je wat vraagt krijg je een ontwijkend of geen antwoord, zo kan ik nog wel even door gaan


Jan Janssen 22 jan, 11:13

Waar Aldi ook 'goed' in is: mooie aanbiedingen in de folder, die echter in de praktijk 5 minuten na opening van de winkel al uitverkocht zijn omdat ze maar een kleine hoeveelheid per winkel krijgen


bloempie bloem 22 jan, 12:14

In hun reclame-uiting benaderen zij hun klant alsof deze een emotieloze computer is. Beng iets meer schwung hierin en velen zullen zich aangesproken voelen. Dat zal snel vertaald worden in betere resultaten qua aandeel.
Assortiments-breedte en diepte is ok. Winkeluitstraling kan soms beter. Zorg dat de vers-groepen er ook vers uitzien.


ONKJ van Berlo 22 jan, 12:15

Ja tientallen keren meegemaakt.
Mondjesmaat!!


B van Dijk 22 jan, 14:50

Er was een tijd dat Aldi iets toevoegde aan de winkelstraat. Maar dat is bijna niet meer het geval. Ze onderscheiden zich nog nauwelijks, en de consument vraagt iets anders. Aldi zla met zichzelf aan de slag moeten. Daar volstaan TV-spots absoluut niet mee


Cees Koeman 22 jan, 15:43

Gisteren was ik mijn spullen
Op de band aan het zetten
Toen een meneer op 30cm achter
Mij zonder mondkapje ook zijn boodschappen op de band zette
Ook de dame achter de kassa zag
Dit toen ik opmerkte dat zonder
Mondkapje en geen 1.5 meter afstand niet meer kan werd mij
Mede gedeeld dat ik niet moeilijk
Moest doen door die man de dame
Achter de kassa zei toen dat ze geen politie agent was 😭
Dus geen boodschappen meer doen bij Aldi


Erik Stapper 22 jan, 16:18

Door de aanbiedingen van o.a. ah, plus en dirk is aldi niet goedkoop meer. Daarnaast is de uitstraling stoffig en weinig vernieuwend.


Bas van der Wal 22 jan, 17:13

De Aldi hier in Hoogland is fantastisch.
Prettig personeel en een frisse, nette overzichtelijke winkel. Erg blij mee.


Angela Hartevelt 22 jan, 18:57

De bevoorrading van aanbiedingen uit de folder van Aldi mogen met veel grotere hoeveelheden aangevoerd worden.
Als je iets leuk ziet in de folder en je gaat daar de eerste dag heen is het meestal al uitverkocht.
Zeker wat betreft kleding etc.


Anna de Boer 22 jan, 20:38

Aldi gaat niet met zijn tijd mee. Onvriendelijk personeel, aanbiedingen altijd uitverkocht en die reclame op tv is om te huilen, echt verschrikkelijk. De Aldi in Duitsland is veel leuker. Groot en beter assortiment en goedkoper dan in Nederland


Aafke Werkman 22 jan, 21:36

Aldi is goedkoop, maar heeft lang niet alles. Kom er niet vaak meer.


Don K 23 jan, 16:57

Ik wordt gek van die “voor altijd” reclame, naast het wegzappen van die ... reclames ontwijk ik nu helemaal de Aldi. #kansloos


Odi Sme 27 jan, 19:37

Hier draagt het (onvriendelijke) personeel zelfs geen mondkapje. Altijd goed opletten dat de "verse" waren nog goed en niet over datum zijn. En ze laten je gewoon dom wachten aan de kassa terwijl er eerst een pallet leeggepakt moet worden.


Choki Hadid 2 feb, 23:12

Verschrikkelijke deprimerende reclames. Maar dat is niet de reden dat ik er niet meer kom. Het personeel is om te huilen. Ze zijn net zo depressief als de reclamespotjes. Daarom ook totaal klantonvriendelijk. Lange rijen. Wanneer je aan de beurt bent is het *scan scan scan scan scan* en vervolgens al je boodschappen duwen, omdat je niet eens de mogelijkheid krijgt om ze fatsoenlijk weer in je kar te doen.


Tineke Feij 6 apr, 19:56

Best geteste leverworst 2018! En dat zit nu in de reclame anno 2021🙈😂

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrieven van RetailTrends en mis niets!

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!