In het voor supermarkten uitzonderlijk goede jaar 2020 was Aldi de grootste verliezer. De discounter zag het marktaandeel in Nederland teruglopen van 5,9 naar 5,5 procent, blijkt uit cijfers van onderzoeker Nielsen.

Het is voor het tweede jaar op rij dat Aldi inlevert. In 2018 had de keten nog 6,1 procent van de markt. Sinds vorig jaar laat Aldi wel meer van zich horen. De winkels, waarvan Aldi er 496 heeft, zijn gemoderniseerd. Voor het eerst sinds de entree in Nederland, in 1973, maakt de keten reclame op televisie. En op zowel Facebook als Instagram opende Aldi een account.

Onderzoeker IRI meldde vorige week al dat de discounters in Nederland terrein verliezen, maar nu blijkt dat het volledig op het conto is te schrijven van Aldi. Lidl, met 432 winkels, blijft stabiel op 10,7 procent en is de derde keten van het land.

Jumbo is de grootste stijger. De keten uit Veghel steeg van 21 naar 21,5 procent, nog ruim achter Albert Heijn. De marktleider boekte een tiende winst en kwam op 35 procent uit. Albert Heijn heeft in Nederland 992 winkels, Jumbo heeft er 679.

Plus groeide van 6,5 naar 6,7 procent en staat daarmee op plaats vier. Coop won ook terrein: van 3,7 naar 3,9 procent.