'Winkels mogen bestellingen laten afhalen'

'Winkels mogen bestellingen laten afhalen'

Winkels mogen vanaf volgende week bestellingen laten afhalen. Dat zeggen Haagse ingewijden tegen het FD. Volgens de krant gaat dat maandag 8 februari in, de NOS verwacht twee dagen later. Zondag maakte het kabinet al bekend dat de scholen en kinderopvang volgende week maandag weer open gaan.

Talloze retailers vragen al lange tijd om click & collect toe te staan. Zo kunnen ze tijdens de lockdown toch nog wat omzet draaien. Behalve de horeca mag nu slechts een beperkt aantal winkels bestellingen laten afhalen. Het gaat onder meer om bouwmarkten.

Ook de Raad Nederlandse Detailhandel, de brancheorganisatie voor grotere non-foodwinkelformules, dringt er bij het kabinet al sinds half december op aan. "Click & collect mag in alle landen in Europa tijdens een lockdown en geeft klanten een contactloze mogelijkheid en winkeliers een beetje lucht", zegt directeur Eus Peters. "Het is alsof je de vluchtstrook aan de voorkant van een (logistiek) ongeluk openzet en de auto's vooraan er een beetje weer langs kunnen. Winkeliers gaan hier geen winst op maken en het is ook niet de oplossing voor onze problemen. Daarvoor moeten we echt weer open kunnen. Maar het is een hoopvolle eerste stap."

 

Reacties 11


Edward van Dijk 1 feb, 10:12

hier hebben we echt helemaal niks aan , brengt alleen maar extra kosten met zich mee in huidige situatie.
We moeten gewoon weer normaal open en dan kan in alle winkels prima corona proof , het is nu klaar we hebben ons lang genoeg opgeofferd voor de veiligheid van alle Nederlanders , het is nu niet meer houdbaar als dit langer duurt zijn straks meer dan de helft van mode winkels en horeca vergoed gesloten en komt er een giga werkloosheid .
Waarom hanteren we niet het Zweedse model vooralsnog zelfde tendens als hier maar daar draait de maatschappij redelijk normaal door. Weet zeker dat naar verloop van tijd het duidelijk gaat worden dat er de afgelopen periode heel veel verkeerde uit angst genomen beslissingen zijn genomen wat vooral ten koste is gegaan van veel retailers en ondernemers in verschillende branches.


Inge Sanders 1 feb, 11:25

Deze optie werd natuurlijk al lang geboden door slimmere winkeliers...


ikke weet het 1 feb, 13:21

Raar dat dit vanaf het begin niet mocht.
Wat is het verschil of men een pakketje afhaalt bij de bouwmarkt, of de schoenen, kleding kookwinkel , speelgoedwinkel of iets dergelijks.
Maar ja er wordt met verschillende maten gemeten in Nederland, het lijkt wel of alles voor het Groot gaat, en de zelfstandige mensen kunnen barsten.
Waarom loop ik al vanaf december met een coupe corona, en hebben de ministers hun haren perfect zitten ??
Die hebben gewoon een thuis kapper.


Machiel R 1 feb, 16:28

@Edward: de Zweedse situatie is ook niet zaligmakend. Omzetdalingen van 40 tot 60%.
Click & Collect zal in kleine kernen wat adem geven. Je verwacht toch niet dat er iemand zijn collect items op de Kalverstraat of in de Koopgoot gaat afhalen, zelfs niet als je het parkeren tijdelijk gratis zou maken.


Joost Kriek 1 feb, 17:39

Click & collect zorgt weer voor een verkeerd beeld richting de massa en ambtenaren die de ballen verstand hebben van ondernemen. Als je op een beetje goede locatie zit dan is click/collect een druppel op een gloeiende plaat. Door dit soort maatregelen denken mensen dat winkels nu weer geld kunnen verdienen terwijl in de praktijk onhaalbaar is. Datzelfde had je bij de voorraadvergoeding, de massa denkt wat zeuren die ondernemers nou terwijl in de praktijk je amper een vergoeding krijgt.


Marina de Jong 1 feb, 18:07

Dat heeft geen zin, alles weer open . Iedereen heeft zijn winkel/ bedrijf corona proof gemaakt. Ee hebben geïnvesteerd om het zo veilig mogelijk te maken. We zijn lang genoeg verplicht op slot gegaan voor heel Nederland. Dat geld ook voor de contactberoepen die zijn zelfs vorig jaar maart ook al verplicht op slot gezet. 2 x zonder vergoeding is niet meer acceptabel.


Sam Sam 1 feb, 19:05

Moet ik nu blij zijn met een dode mus??!!!
Overheid heeft ons kapot gemaakt, met hun domme beslissingen.

Zoveel
Miljarden aan steun, geen btw onvangsten voor overheid, now steun voor personeel, alleen omdat de ic druk
Hoog gaat worden, ga de echte probleem aanpakken en daar al het geld investeren,

Waar zijn ze mee bezig, zulke domme mensen?! Of hebben ze een andere agenda?


Leonard Van Liere 1 feb, 19:18

Jammer van zoveel kortzichtigheid. Inderdaad het blijft zwaar maar het coronaproof winkelen stond in no time weer op de tocht. Weg waren de looproutes, weg waren schoongemaakte mandjes, weg was de 1,5 meter regel, nee dathad veel strenger en strakker gemoeten. Niemand hoor ik over de verplaatsingen, het grootste probleem waardoor we niet massaal weer open kunnen. Laat vakorganisaties maar komen met strenge, veilige winkelopties, wellicht kan onze regering daar wat mee en kunnen we dan weer allemaal -met beperkingen- open


Hugo de Boer 2 feb, 13:25

Tja, je kunt doemdenken zoals Edward en Joost. Je kunt ook denken dat het in ieder geval weer een klein stapje de goede richting uit is.

En Edward, als je echt denkt dat het je meer kost dan het je oplevert: Je hoeft de optie niet aan te bieden, het mag binnenkort waarschijnlijk wel. En de ondernemers die wel inventief zijn zullen dan weer meer kunnen denken dan de vastgeroeste doemdenkers.


Joost Kriek 2 feb, 17:27

Hugo, dat is niet doemdenken, dat is realiteit. Als je tegen een huur zit van boven de 5000 is click&collect bezigheidstherapie, heeft niks te maken met slimme ondernemer zijn of niet, iets wat jij blijkbaar niet bent anders zou je het wel snappen.


Hugo de Boer 2 feb, 17:47

Beste Joost, het heeft meer met realiteitszin te maken. Uiteraard wil iedere ondernemer volop open, met lange wachtrijen in de winkel, horecazaak etc. En ze hebben allemaal een mooi verhaal waarom juist hun zaak open moet en juist hun zaak zogenaamd wel veilig is.

De realiteit is echter dat we helaas nog wel een tijdje met een virus zitten en de realiteit is ook dat sinds de harde lockdown het aantal besmettingen sterk omlaag is gegaan (uiteraard met een reactietermijn, omdat alle beperkingen nu eenmaal pas na een week of twee effect hebben). Als je binnen die beperkingen nog iets kunt, moet je dat met beide handen aangrijpen. En bezigheidstherapie? Je zult vast niet al je medewerkers op een nul-uren-contract hebben staan. Dus als de loonkosten doorlopen en een deel kan zich nuttig maken voor dat beetje extra omzet..... alles is meegenomen.

Vergeet daarnaast niet dat de consument het zal waarderen dat een onderneming inventief is en binnen de geldende beperkingen ook de klant probeert te helpen met hetgeen die nodig heeft. Een klant die nu noodgedwongen de diensten van amazon of bol ontdekt, omdat zijn vaste winkel het alleen maar "bezigheidstherapie" vindt en daarvoor zijn bed niet uitkomt zal in de toekomst mogelijk ook wegblijven. Een klant die ziet dat zijn vaste winkel probeert om er het beste van te maken en doet wat mogelijk is, zal eerder trouw blijven.

Dus het is meer een kwestie van inventieve en realistische ondernemers, dan ondernemers die zichzelf als slim bestempelen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!