Winkels blijven dicht, afhalen kan vanaf 10 februari

Alle winkels mogen vanaf volgende week woensdag, 10 februari, bestellingen laten afhalen. Wel zijn er strenge voorwaarden aan verbonden, zei minister-president Mark Rutte dinsdagavond tijdens de coronapersconferentie. Verder blijven de winkels dicht. De lockdown wordt verlengd tot in elk geval 2 maart.

Volgens Rutte zijn er weinig versoepelingen mogelijk. Een derde coronagolf lijkt onvermijdelijk op ons af te komen. De besmettingscijfers dalen weliswaar, maar er zijn zorgen over de Britse variant van het virus. Inmiddels is twee derde van alle nieuwe besmettingen afkomstig van de Britse variant en die is anderhalf keer besmettelijker dan de klassieke variant, zei Rutte.

Toch wordt het wel mogelijk om bestellingen bij winkels op te halen. Iets wat in veel andere landen al is toegestaan. Nadat alle niet-essentiële winkels half december werden gesloten, kwam tijdens overleggen met de sector en in het kabinet click & collect geregeld als optie op tafel. Rutte: "We hebben aan het Outbreak Management Team gevraagd hoe groot de risico's daarvan zijn. En het antwoord komt samengevat hier op neer: dat de risico's klein zijn als de voorwaarden zo streng zijn dat het niet te druk kan worden in de winkelstraat. En dat betekent dat winkels gesloten blijven, maar dat we wel deze aanpassing aan de lockdown willen doen."

Vanaf 10 februari wordt bestellen en afhalen mogelijk voor alle winkels en alle producten. "Je nieuwe hardloopschoenen bij je lokale hardloopwinkel, dat nieuwe boek bij je lokale boekhandel of die nieuwe broek bij je favoriete kledingzaak. Dat kan dan weer."

Daarna somde Rutte de voorwaarden op: "Maar: je bestelt vanuit huis, online of telefonisch. Het afhaalpunt is buiten. Je kunt je spullen alleen afhalen als een bepaald tijdslot aan je is gegeven. En altijd in je eentje. Er zit minimaal vier uur tussen bestellen en afhalen om funshoppen tegen te gaan. En natuurlijk gelden de anderhalve meter afstand en alle andere basisregels. Dat zijn harde voorwaarden en wie er niet aan voldoet en bijvoorbeeld toch klanten toelaat in de winkel, die wordt gesloten."

Reacties 5


Jacky Bogardy 3 feb, 11:04

Met 2 cadeau winkels waarvan de meeste artikelen niet online staan omdat wij steeds wisselend aanbod hebben is dit absoluut niet haalbaar. Ook is onze winkel 20 km van ons woonadres. En zo zitten heel veel ondernemers met dit probleem


Alexander Aelberts 3 feb, 13:17

Laten we het aub ook positief zien. De klanten vinden de weg naar jullie winkel(s) en dus etalage weer!!

Daarnaast zijn er zeer betaalbare oplossingen om te zorgen dat jullie klanten in de rij hoeven te staan om pakketje op te halen.

Wij zijn leverancier maar ruim onder kostprijs bieden we een mobiele app oplossing aan icm met een afbeelding van een QR code op jullie etalage.

Met deze software oplossing kan de klant aangeven dat hij/zij buiten staat en een bestelling wil afhalen. Door een QR code te scannen (die duidelijk zichtbaar is) met zijn/haar gsm wordt er een site geopend waarop de klant kan aangeven dat hij/zij een pakket wenst op te halen en door het invoeren van een bestelnummer weet de retailer welk pakket.

Uw klant krijgt een nummer toebedeelt en krijgt een bericht op haar/zijn telefoon wanneer de klant naar het afhaalpunt kan komen. De klant kan bij wijze van spreken in de auto wachten.

Deze oplossing is te huur voor slechts Euro 4,00 per dag en si maandelijks opzegbaar! Op 9 en 11 februari demonstreren ze online live deze toepassing. Uiteraard kan je Prestop ook bellen of mailen op 0499-367600 of verkoop@prestop.nl


ikke weet het 3 feb, 14:08

Beetje lang wachten in de auto voor de klant, als je de corona regels respecteert, om de klant dan 4 uur te laten wachten,.

Verder is de oplossing niet verkeerd, maar het wordt iets mooier voorgespiegeld dan dat het is, want er moet volgens de corona regels 4 uur tijd zitten tussen bestellen en ophalen.


Ruben T 3 feb, 14:26

@ikke weet het, de oplossing van Alexander lijkt dan ook bedoeld voor klanten die vooraf online hun bestelling al hebben geplaatst, maar zich via die app aanmelden om het pakket af te halen. Vooral dus om te voorkomen dat er veel klanten ongeorganiseerd voor de winkel staan.


Hugo de Boer 3 feb, 14:28

Klagers hou je altijd, maar het is in ieder geval iets voor een deel van de winkeliers

En als je een te wisselend aanbod hebt om dit op een website te zetten, kun je ook denken aan telefonische verkoop. De klant geeft aan dat ze iets willen hebben voor een verjaardag, huwelijk o.i.d. en de bijbehorende prijsklasse en je kunt als winkelier dan suggesties aandragen uit je huidige aanbod. Vervolgens noteer je de bestelling en de klant kan het vier uur later afhalen.

Omdat er vier uur tussen bestelling en afhaling moet zitten, hoeft de 20km afstand ook absoluut geen probleem te zijn. Je weet vier uur van tevoren al wanneer je op de zaak moet zijn. Dat red je dus zelfs wandelend nog. 4 uur x 6km/uur = 24 km die je in die tijd kunt afleggen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!