Discounter Action gaat vanaf 10 februari click & collect aanbieden aan zijn klanten. Dat bevestigt een woordvoerder tegenover RetailNews. "Het is een tijdelijke service, en geen onderdeel van de digitalisering van Action."

In Frankrijk, België, Duitsland en Oostenrijk biedt de retailer al click & collect aan, maar voor Nederland moet Action enkele veranderingen van de werkwijze doorvoeren. "Zoals het ophalen aan de deur in plaats van binnen." Het is nog niet zeker of de wijzigingen voor volgende week woensdag zijn doorgevoerd in alle 395 winkels.

Werkwijze
Op de website van Action kiest de klant het filiaal naar keuze. Vervolgens voegt hij producten toe in zijn winkelmandje. Elk product dat lokaal te bestellen is, is voorzien van een icoon. Dan is het een kwestie van een tijdslot reserveren. "Klanten die vandaag bestellen, kunnen de producten morgen in de winkel afhalen, indien er een tijdslot beschikbaar is", aldus de woordvoerder. Afrekenen gebeurt niet online, maar aan de deur.

De woordvoerder benadrukt dat deze service niet betekent dat Action zijn e-commercetak verder zal ontwikkelen. Ceo Sander van der Laan zei onlangs tegen RetailTrends: "Wij verkopen niks online. Wij maken een goed rendement met fysieke winkels – waarom zou je het dan ingewikkelder maken met e-commerce? Dat kan ooit anders zijn, hoor, dat sluit ik niet uit. Maar voorlopig even niet."