Verkoper van wijnabonnementen Vinobox werkt aan uitrol in meerdere Europese landen. De uitwerking van die plannen staat voor het tweede kwartaal op de planning, zegt oprichter Flip Harmsma in het februarinummer van RetailTrends.

Vinobox biedt gepersonaliseerde wijnabonnementen op basis van smaakprofielen, die dankzij een algoritme steeds nauwkeuriger worden. Momenteel is de startup actief in Nederland en België. Groot voordeel van het concept is volgens Harmsma dat Vinobox veel kenmerken heeft van een techbedrijf, met nauwelijks voorraad en een negatief werkkapitaal. “Dat maakt het schaalbaar en goed toepasbaar in andere landen.”

Hoeveel klanten Vinobox al heeft en hoeveel omzet die opleveren, deelt Harmsma uit concurrentieoverwegingen niet. Wel laat hij weten dat Vinobox in een jaar tijd met vijfhonderd procent is gegroeid en in de afgelopen maanden nog eens verviervoudigd is. Met name december was volgens hem een ‘bizarre maand’, met acht keer de omzet van de maand ervoor. 

Kijkend naar de toekomst ziet Harmsma veel potentie. Hij verwacht ‘een aardverschuiving’ in de wijnmarkt wat betreft onlineverkoop. “Dat zie je nu al in boodschappen ontstaan, die markt loopt voor op wijn.” Zijn ambitie: de regie hebben in die aardverschuiving.

Lees hier het hele interview met Flip Harmsma. Nog geen member, kijk dan hier.