Ton van Veen, cfo bij supermarktketen Jumbo, vindt het jammer dat de retailer niet in de gelegenheid is geweest om 'überhaupt zijn interesse in supermarktketen Deen kenbaar te maken'. "De familie Deen heeft gekozen voor een Noord-Hollandse oplossing. Dat is jammer, maar dat respecteren we", zegt hij tegen het FD

Voor de verkoop van Deen is geen sprake geweest van een verkoopproces. De supermarktketen is onderdeel van de Superunie en daardoor verplicht de winkels eerst aan andere leden van de Superunie aan te bieden. Het Veghelse Jumbo zit daar niet tussen. 

Jumbo zag afgelopen jaar zijn bedrijfsresultaat groeien met 21 procent naar 736 miljoen euro. "Ik realiseer me dat heel veel bedrijven hopen dat ze zulke cijfers hadden, maar we maken ook heel veel kosten om die extra omzet te kunnen maken", stelt Van Veen, zoals extra personeel voor het schoonmaken van de winkelmandjes en de vrijwillige mogelijkheid voor medewerkers om zich te laten testen op eigen locaties.

Deze week werd bekend dat Albert Heijn coronaboetes oplegt voor leveranciers die door de pandemie niet alle producten kunnen leveren. Jumbo verwacht niet hetzelfde te gaan doen. "We vinden boetes opleggen of daarmee dreigen, zeker in deze tijd, niet gepast", legt Van Veen uit. De supermarktketen gaat liever in gesprek met de betreffende partijen om zo individueel tot oplossingen te komen. "Dat lukt ook vrijwel altijd."

Zie ook: Waarom familiebedrijf Deen na bijna 90 jaar wordt verkocht