PostNL stopt met zijn extra vergoeding voor pakketpunthouders. Dat maakte het bedrijf maandag, bij de publicatie van zijn uitzonderlijk positieve jaarcijfers, bekend. 

De extra vergoeding werd halverwege december geïntroduceerd, als tegemoetkoming voor winkeliers die tijdens de lockdown niets meer mochten verkopen maar hun deuren toch openhielden vanwege het pakketpunt. In eerste instantie bedroeg de extra vergoeding 19 euro per uur (152 euro per dag). Sinds 20 januari gold de vergoeding nog maar voor zes uur per dag (in totaal 114 euro per dag). Volgens PostNL is de ‘coronavergoeding’ niet meer noodzakelijk, omdat winkels hun deuren nu ook kunnen openen voor click & collect en winkelen op afspraak. 

PostNL boekte in 2020 een recordomzet van 3,2 miljard euro en een nettowinst van 213 miljoen euro: een groei van respectievelijk veertien en ruim vijfduizend procent. Branchevereniging VVP (Vereniging van Postale en Bancaire Retailers) noemt het wrang dat PostNL de tijdelijke vergoeding stopzet ‘op de dag dat deze recordwinst bekend wordt gemaakt’. 

“Winkeliers met een PostNL-punt stonden positief tegenover deze extra vergoeding vanaf half december”, zegt een woordvoerder van de VVP. “Weliswaar was die niet kostendekkend, maar ze zijn er toch mee door een moeilijke periode geholpen. En ze hebben substantieel bijgedragen aan het overeind houden van de totale pakketdistributie.” 

De vergoeding is met ingang van 1 maart direct stopgezet. De winkeliers krijgen nog wel de standaardvergoeding en een eenmalige uitkering van vijfhonderd euro. “Maar het zou PostNL gesierd hebben als ze deze coronavergoeding in stand hadden gehouden tot aan het moment dat de winkels weer volledig open kunnen.”