PostNL schrapt 'coronavergoeding' voor pakketpunthouders

PostNL schrapt 'coronavergoeding' voor pakketpunthouders

PostNL stopt met zijn extra vergoeding voor pakketpunthouders. Dat maakte het bedrijf maandag, bij de publicatie van zijn uitzonderlijk positieve jaarcijfers, bekend. 

De extra vergoeding werd halverwege december geïntroduceerd, als tegemoetkoming voor winkeliers die tijdens de lockdown niets meer mochten verkopen maar hun deuren toch openhielden vanwege het pakketpunt. In eerste instantie bedroeg de extra vergoeding 19 euro per uur (152 euro per dag). Sinds 20 januari gold de vergoeding nog maar voor zes uur per dag (in totaal 114 euro per dag). Volgens PostNL is de ‘coronavergoeding’ niet meer noodzakelijk, omdat winkels hun deuren nu ook kunnen openen voor click & collect en winkelen op afspraak. 

PostNL boekte in 2020 een recordomzet van 3,2 miljard euro en een nettowinst van 213 miljoen euro: een groei van respectievelijk veertien en ruim vijfduizend procent. Branchevereniging VVP (Vereniging van Postale en Bancaire Retailers) noemt het wrang dat PostNL de tijdelijke vergoeding stopzet ‘op de dag dat deze recordwinst bekend wordt gemaakt’. 

“Winkeliers met een PostNL-punt stonden positief tegenover deze extra vergoeding vanaf half december”, zegt een woordvoerder van de VVP. “Weliswaar was die niet kostendekkend, maar ze zijn er toch mee door een moeilijke periode geholpen. En ze hebben substantieel bijgedragen aan het overeind houden van de totale pakketdistributie.” 

De vergoeding is met ingang van 1 maart direct stopgezet. De winkeliers krijgen nog wel de standaardvergoeding en een eenmalige uitkering van vijfhonderd euro. “Maar het zou PostNL gesierd hebben als ze deze coronavergoeding in stand hadden gehouden tot aan het moment dat de winkels weer volledig open kunnen.”
 

Reacties 4


Cindy W. 2 mrt, 16:35

Wauw... paar dagen terug lees je dat ze bij Post.nl en historisch hoge omzet draaien. Heel begrijpelijk. De winkels die enkel pakketjes mogen uitgeven en ontvangen (als service voor de klant en Post.nl) worden dan nu gekort.
Belachelijk!

Oneerlijke wereld!


c.t. de koning 2 mrt, 16:48

zolang er nog steeds (ondernemers zijn) die voor deze vergoeding willen werken zal dit blijven bestaan. maar zelf 2 krantenwijken lopen levert meer op. dit geld ook voor de pakketbezorgers.


Jeroen de Vries 2 mrt, 20:09

Verder heeft Post NL éénzijdig besloten om de prijs die zij uitbetalen per pakketje aan de bezorgers (ZZP'ers) per 1 maart ook te verlagen. Dus er komt (veel) meer geld binnen. Maar dat wordt niet besteed aan de mensen die er (ook) keihard voor moeten werken. Grote concerns gaan de kleine ondernemer steeds verder uitknijpen.


Els de vries 2 mrt, 20:25

Gewoon dicht doen die winkel, geen pakjes meer . Zoek het maar uit Post NL!!!!! De idiote regels: mag uitsluitend een pakje ophalen bij de Readshop mag geen krant, tijdschrift of boek kopen deze krijgen zij ook niet geleverd. Je mag nu aan de deur een boek kopen en mag niet verder de winkel in. Maar heb je een boek bij Bol besteld mag je de winkel wel in om het af te halen. de waanzin ten top!!! Respect voor de winkel die dit kan opbrengen ik had al die pakjes op de straat gezet zoek het maar uit

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!