Retailers openen deuren voor winkelen op afspraak

Retailers mogen vanaf vandaag hun deuren weer openen voor winkelen op afspraak. Hoewel het vaak nauwelijks rendabel is, doen veel winkeliers toch mee uit service naar de klant.

Dat blijkt uit een rondgang van NRC onder ruim twintig grote en kleinere winkelketens. Klanten die willen winkelen op afspraak moeten zich minimaal vier uur vóór hun bezoek aanmelden. Winkels mogen maximaal twee klanten tegelijk per verdieping ontvangen en in totaal mogen er maximaal zes klanten per uur langskomen.

Vooral voor grotere winkelketens zet de versoepeling weinig zoden aan de dijk. Toch doen onder meer Intratuin en Loods 5 mee met winkelen op afspraak. Bij de woonwinkels van die laatste retailer krijgen klanten een uur de tijd. “Twee mensen op de bovenverdieping, twee beneden. Die hebben dan tienduizend meter voor zichzelf”, aldus commercieel directeur Diederick Schnitger tegen de krant. “Surrealistisch.” Bij onder meer HEMA, Action, Blokker en Rituals krijgen klanten tien minuten om te winkelen.

IKEA heeft daarentegen besloten zijn Nederlandse filialen niet te openen voor winkelen op afspraak. “Het is goed nieuws voor retailers die dit willen aanbieden, maar voor ons, een winkel met gemiddeld 25 duizend vierkante meters aan oppervlakte, is het geen optie en niet rendabel om winkelen op afspraak voor alle klanten mogelijk te maken”, zei een woordvoerder eerder tegen het ANP.

Ook tuinmeubelgigant Kees Smit (met experience stores van rond de 8 duizend vierkante meter groot) houdt zijn deuren gesloten; ceo Henk Smit heeft zijn hoop gevestigd op INretail om een en ander voor elkaar te krijgen, zegt hij tegen BNR. INretail liet eerder weten de versoepelingen – naast winkelen op afspraak ook click & collect – ‘volstrekt onvoldoende’ te vinden. De brancheorganisatie sleept de Staat voor de rechter om heropening van de winkels af te dwingen. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!