Dierenwinkels hebben de afgelopen tijd flink geprofiteerd van de stormloop op huisdieren als gevolg van de coronacrisis. Dat blijkt uit een rondgang van NU.nl

Door de lockdown kozen meer Nederlanders ervoor een hond, kat, vis of vogel aan te schaffen, bleek eerder al uit cijfers van branchevereniging van de gezelschapsdierensector Dibevo. Vorig jaar telde Nederland bijna 27 miljoen huisdieren, in 2019 waren dat er nog 25 miljoen.

"Door corona zaten mensen thuis waardoor veel van hen, vaak uit gezelligheid, ervoor kozen om een huisdier te nemen", beaamt Ard Malenstein, ceo van Pets Place. Moederbedrijf Ijsvogel Retail zag zijn omzet vorig jaar toenemen van 180 miljoen naar ruim 250 miljoen euro. De keten wil dit jaar uitbreiden van 175 naar 240 vestigingen. 

Volgens Malenstein wordt er meer geld uitgegeven aan natuurlijk voer, dat voor een groot deel bestaat uit vlees of vis. Ook schaffen consumenten volgens hem steeds vaker ‘humane’ spullen aan voor hun viervoeters. "Een hondenkussen moet in het interieur passen, er worden modieuze halsbanden gekocht en we zien steeds vaker jasjes voor honden.”

Ook online diergigant Zooplus deed het afgelopen jaar goede zaken. De van oorsprong Duitse webwinkel verwacht zijn omzet dit jaar met dubbele cijfers te zien groeien.