D-reizen kan klanten nog niet terugbetalen

Reisbureauketen D-reizen is voorlopig niet in staat zijn klanten terug te betalen. Ook speelt een conflict met garantiefonds SGR, dat de organisatie als deelnemer wil schrappen.

Topman Jan Henne De Dijn van moederbedrijf D-rt Groep schrijft in een brief aan klanten dat terugbetaling van (aan)betaling of tegoed ‘helaas wordt uitgesteld totdat wij voldoende steun vanuit de overheid ontvangen’. Oorzaak is volgens hem het overheidsadvies om tot zeker half april geen reizen te maken en boeken. ‘Het gevolg van dit advies is dat onze organisatie sinds maart 2020 tot minimaal 15 april 2021 bijna geen inkomsten heeft’, schrijft de ceo.

D-reizen startte eerder deze week een kort geding tegen garantiefonds SGR omdat ze zich achtergesteld voelen bij de toekenning van overheidssteun. Het onlangs opgerichte voucherfonds, dat uitkomst moet bieden als reisorganisaties klanten de waarde van vouchers moeten terug betalen, zou een te lage vergoeding bieden. Een bemiddelaar als D-reizen zou daarnaast minder baat hebben bij het fonds dan touroperators zelf.

Tegelijkertijd wil SGR D-rt Groep als deelnemer schrappen als er voor 31 maart niet één miljoen euro als extra zekerheid op een derdenrekening is gestort. Een woordvoerder van D-reizen zegt tegen De Telegraaf dat het geld daar al op staat, maar volgens de advocaat van SGR is de onderliggende overeenkomst voor extra zekerstelling niet door Drt-groep ondertekend. Volgens D-rt komt er in ieder geval voor 31 maart een oplossing.

Gevolg is ook dat touroperators hun samenwerking met D-rt Groep heroverwegen, blijkt uit een rondgang van De Telegraaf. Zo zegt Corendon zijn relatie met de organisatie te heroverwegen. D-rt Groep zegt nog geen opzeggingen te hebben ontvangen.

D-rt Groep heeft met D-reizen en VakantieXperts in totaal ruim driehonderd reiswinkels. Sinds eind vorig jaar is de organisatie in handen van ceo Henne De Dijn en technisch directeur Marije Haeck.

Reacties 19


Herman Schiks 19 mrt, 11:37

Belachelijk ze hebben de centen toch ook ontvangen dus gewoon terug betalen wij zitten al een jaar op ons geld €3300 te wachten en telkens weer hebben ze een andere smoes zijn nu bezig om er een rechtszaak van te maken.

Mensen reageer zoveel mogelijk


C. Groot 19 mrt, 12:01

Echt verschrikkelijk vals is d-reizen klm heeft ons al sinds oktober laten weten dat zij het bedrag hebben overgemaakt naar dreizen dus ik snap dit totaal niet je werk je uit de naad en betaald hun netjes op tijd maar dat doen hun niet ik vind ze echt verschrikkelijk dat zij dit met consumenten doen en het mag volgens de wet ook niet, en toch doen hun dit ook heb ik een klacht ingediend bij klachten kompas toen gaven zij aan dat het geld in maart uitbetaald zou worden maar ik den nu dat zij wisten dat dit speelde.
Heel vals vind ik dreizen


Silvia Bronkhorst 19 mrt, 14:01

Ook wij wachten al een half jaar bij D Reizen op 1200 euro ????


Carla Vos-van Luijk 19 mrt, 15:27

Verschrikkelijk! Wij wachten al een jaar op een bedrag van 3800 euro.
Te gek voor woorden.
Is ons beloofd dat we het geld voor 5 april terug zullen krijgen.
Zijn zeer benieuwd. Voucher is gewoon een zoethoudertje!
Dacht dat D reizen een gerenommeerd reisbureau was.


Seb Seb 19 mrt, 17:21

Ik kijk er ook totaal niet van op. Hoe kun je zo'n groot netwerk van fysieke reisbureaus mét minstens 2 man personeel, winstgevend uitbaten, als je weet dat de commissie op pakketreizen maar slechts 10% is?


Ruud Fransz 19 mrt, 18:35

Ik wacht al meer dan een jaar op 1100 euro. Ik kon indertijd gratis annuleren op een vlucht. Dat was nog voor de Corona uitbrak. Maar binnen de 9 weken terugbetaling werden we getroffen door Corona. En toen werd het stil. Het bedrag is 20 weken geleden gestort op de rekening van d reizen door de vliegtuigmaatschappij ,maar niet doorgestuurd naar mij.


Anke van Houtem 19 mrt, 18:38

Dit voelt zo onrechtvaardig. Wat hebben ze met al dat geld van iedereen gedaan? Ook wij wachten al een jaar op teruggave van €1500,-. Ook nooit een voucher ontvangen en telkens met andere smoesjes afgewimpeld. Half april zouden ze eindelijk uitbetalen, ik ben benieuwd. We hebben overigens geen brief ontvangen waar hier aan gerefereerd wordt. We overwegen juridische stappen.


M N 19 mrt, 18:56

Ook hier aan het lijntje gehouden. Nu zelfs gehoord mochten ze failliet gaan ik niks krijg! Het geld zou in januari terug gestort worden want na wat wikken en wegen kwam ik daarvoor dan toch in aanmerking Ipv een voucher (datum van boeking en tijd dat het geannuleerd werd). Geen voucher dus ontvangen en nog steeds geen geld! Bizar gewoon. Gaat om ruim €2000


Ria Hofstra 19 mrt, 20:30

Iik wacht ook al 10 maanden transavia had het in juni aan d reizen gestort Dus ze hadden het ook meteen aan ons kunnen terug sorten. Elke keer smoesjes van D reizen


William Schilders 19 mrt, 21:05

Goedeavond,
Ook wij wachten al bijna een jaar op 4700 euro .En worden ook steeds met smoesjes zoet gehouden.echt belachelijk.


Bert Opheij 19 mrt, 21:45

December 2019 vakantie geboekt en betaalt om in mei 2020 met kinderen en kleinkinderen 9dagen all incl naar Turkey te gaan om mijn 70ste verjaardag te vieren.
Zijn nu inmiddels 15 maanden verder en de twijfel of ik ooit nog iets terug zie slaat steeds meer toe.
We hebben het hier wel over ruim
€ 7800,00 waar ik als gepensioneerde best lang heb moeten sparen en opzij heb moeten zetten.
Onbegrijpelijk dit nu te moeten lezen.


Rinus van de Braak 20 mrt, 07:41

Wij zouden mei 2020 naar Athene gaan ging niet door Corona wij zouden ons geld terug krijgen maar tot op heden nog niets. het gaat hier maar om een bedrag van € 900,00 maar daar moeten wij ook voor sparen. Er is ons belooft dat wij voor mei 2021 ons geld terug zouden hebben, maar nu begin ik te twijfelen.


Elly van Elteren 20 mrt, 11:22

Ook wij wachten al vanaf December op terug gave van 3198€.De pot was leeg. Je wordt op alle mogelijke manieren gepakt en kan geen enkele kant op... Zo ga je toch niet met mensen om.


Edward Verhoef 20 mrt, 19:14

Ik zou uiterlijk 22 maart mijn restitutie bedrag van 551 euro op mijn zoons rekening bijgeschreven krijgen na 4 x een toezegging gehad te hebben dat ik het daadwerkelijk kreeg ik moest me geen zorgen maken het stond al klaar alleen het hoofdkantoor moest nog op de knop drukken, ik heb toen van een fietsenmaker een goeie 2e handse gazelle herenfiets gekocht met dien verstande dat ik m de 23e zou betalen 😢😢..verleden week dinsdag kreeg ik echter te horen dat de betalingen op hold zijn gezet het staat al klaar om eruit te gaan nu heb ik het uit handen gegeven want als ik de fiets volgende week niet betaal heb ik nog meer problemen waarom doen jullie mij dit aan ik slaap slecht ben gestresst en geloofde jullie op je woord 😢 D reizen weer hoe ik er financieel voorsta ik leef van 70 euro in de week met een zoon en een kat geef me alsjeblieft mijn beloofde restitutie zodat ik de fiets kan betalen 😢😢


Nel Tulp 20 mrt, 20:25

Ik kreeg vandaag de 20e een telefoontje dat ik nog steeds mijn geld niet terug kreeg Tui heeft al 4 weken geleden het geld overgemaakt naar D reizen .maar ze konden dit nog niet overmaken want ik had ook het parkeren gereserveerd op de luchthaven betaald! 3900 ongeveer in totaal vandaag kreeg ik te horen dat ze het niet zouden uitbetalen omdat ze niet weten wat er verder gebeurd met D reizen . Hoe belachelijk Tui heeft de betaling terug gestort en D reizen houd het vast ! HOE NU VERDER ??? Heeft iemand een goede TIP ????


M K 21 mrt, 10:03

Hoi Allemaal, bij mij exact hetzelfde verhaal. Nav annulering van oa vliegtickets naar America door Covid in mrt 2020, heb ik uiteindelijk gekozen voor geld ipv vouchers ivm de termijn van 1 jaar dat de voucher geldig zou zijn.
Klm heeft geld al overgemaakt aan DReizen, destijds vakantieXperts, maar ik nog niets gezien.
Steeds hetzelfde verhaal over geldstroom, dat ze niets kunnen uitbetalen, dat ik in de rij sta, zodat er geld is ze hun best doen mij uittebetalen. Blabla en idd bij faillissement geen geld.
Ik ben bang dat ze failliet gaan, en doorstart maken en wij ons geld kwijt zijn. Ik denk dat ik toch een nieuw reisje ga boeken voor bv in September/Oktober, mochten ze failliet gaan dan is het wel gedekt. Hoop ik..


Wim Boonstra 21 mrt, 13:42

Wim Boonstra
Op 27 december 2019 hebben wij bij D-Reizen voor de reissom van 1766,61 euro voor 2 personen een vlucht naar SanDiego in de USA geboekt voor aug 2020. Deze vlucht werd
geannuleerd.

15 juli 202 per email van D-reizen bericht dat de refund snel 2 maanden (of langer) kan duren.

24 sept. 2020 door D-Reizen gebeld met de mededeling; refund in 12 tot 15 weken

8 jan. 2021, verwachting de refund vindt plaats rond week 6.

11 feb. 2021 per email, D-reizen heeft geen inkomsten durven geen datum meer te geven moet denken aan termijnen van 25 tot 30 weken.

19 maart 2021 gebeld door D-reizen, de reissom wordt waarschijnlijk niet vergoed.D-Reizen adviseerde ons zo vlug mogelijk, voor het bestede bedrag een (willekeurige) reis te boeken, dan hadden we in ieder nog plezier van ons geld, mocht de reis dan geannuleerd worden dan valt de reis onder het garantiefonds.
ik denk dat ze failliet gaan en dat naar ons geld kunnen fluiten.


Frieda Glorie 8 apr, 17:31

Op 29 augustus heeft d reizen bij American Airlines al restitutie aangevraagd voor 880 euro voor een geannuleerde reis. Iedere keer werd er gezegd ja hoor nog even nu nog 1 maand dan krijgt u het. Tot zelfs een brief van de directie toe dat het binnenkort kwam
. Nu nog niets en nu failliet. We hadden het geld al een half jaar kunnen hebben.


Nanda van derStroom 14 jun, 15:12

kijk hier eens naar :https://www.facebook.com/groups/claimdreizen

dit is een groep van gedupeerden voor gedupeerden

ik had de vragenlijst ingevuld en lid geworden staat veel informatie, en wat je kan doe en of zij voor je kunnen doen zij gaan het geld terug halen

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!