Mall of the Netherlands in Leidschendam is geopend

Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam is donderdag geopend. Aanvankelijk zou het grootste overdekte winkelcentrum van het land al in oktober opengaan, maar de opening werd toen uitgesteld.

Projectdirecteur Teun Koek ziet dat winkeliers het concept omarmen. "Dat wij voor 92 procent verhuurd zijn in coronatijd is natuurlijk een soort wonder, maar dat komt omdat men inziet dat dit de toekomst van retail is. Het gaat om beleving en service en dat bieden wij hier op het allerhoogste niveau", zegt hij op RetailTrends.

Mall of the Netherlands mikt op twaalf tot veertien miljoen bezoekers per jaar. Koek is ervan overtuigd dat dit aantal makkelijk gehaald gaat worden als de situatie is genormaliseerd.

Reacties 6


B C 18 mrt, 10:41

Korte termijn: betrekkelijk veel bezoekers, consument is nou eenmaal nieuwsgierig, maar komen al snel erachter dat er weinig “winst” valt te behalen. Zal in de omliggende steden en dorpen meer leegtrekken met grote gevolgen voor de leefbaarheid ervan. Landen waar dit soort super malls zijn zie je zelfde patroon , keer op keer weer. Alleen Dubai kent dit niet omdat zowat de omgeving eromheen is gebouwd nadat de super malls zijn gekomen. Hoop dat ik geen gelijk krijg, want de kosten voor gevolgen zal de “omgeving” gepresenteerd krijgen.


Joost Kriek 18 mrt, 10:52

Ik ben benieuwd waar ze over 5 jaar zullen staan. Het ziet er waanzinnig uit en op papier lijkt alles te kloppen. Gratis parkeren, veel recreatie maar hebben locaties zoals de Mall in het huidige hoge huren klimaat en een consument die steeds online gaat kopen nog bestaansrecht? Een Alexandrium is ook op sterven na dood, Hoog Catherijne is nu ook niet het mega succes zoals voorspelt voor de winkels die er zitten en de retailtempel Markthal blijkt de laatste jaren meer een retailbegraafplaats. Er is geen verdienmodel meer omdat de vastgoedbeheerders altijd zoiets hebben van we vinden wel een nieuwe huurder.


Martin Campfens 18 mrt, 16:32

Prachtige winkels, grote allure! Veel gratis parkeerplaatsen in mooie ruime parkeergarages. Meer dan 100 oplaadpunten voor de elektrische auto. Wel jammer dat je € 0,45 per kWh betaalt voor langzaam laden, terwijl dit op straat rond de 0,30 kost. Zou beter zijn om het duurzame voorbeeld van Aldi, Ikea en Lidl te volgen met gratis (snel)laden uit zonnepanelen op de daken. Ik zou dan ook langer winkelen.


Nes Klessebes 19 mrt, 01:16

Stelletje zeikerds zeg


Adri Allerbest 19 mrt, 10:24

640 miljoen geïnvesteerd voor 280 winkel, dat is een smak geld! Dat is gemiddeld 2,25 miljoen euro per winkel inclusief aandeel gemeenschappelijke ruimte en parkeren?
De winkelgrootte (117.000 / 280) is gemiddeld 420 vierkante meter per winkel en kost een vierkante meter pak hem beet ongeveer EUR 5.500 investering? Met dalende huurprijzen en daling van omzet bij fysieke winkels zal deze eigenaar komende 20 jaar niks verdienen; en dan is de mogelijke afschrijving nog niet eens meegenomen.... auw, dit moet zeer doen!


Robin Franken 19 mrt, 10:27

Robin Franken, bijna als in Singapore. Mooie frisse uitstraling, veel digitaal en het werkt. Interessante merken gezien maar ook die er niet thuis horen. Ik mis een Click and Collect Wall, dat zou een toegevoegde waarde hebben zowel voor retailer als de consument. Kom graag in contact voor een ruimte.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!