Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Gucci, YouTube en H&M.
Gucci
Gucci-sneakers voor 9,99 euro: het klinkt te mooi om waar te zijn, maar ze bestaan echt. Nou ja, bijna dan. De schoenen zijn namelijk niet ‘in het echt’ te dragen, maar alleen virtueel. Creative director Alessandro Michele heeft de sneakers ontworpen in samenwerking met de app Wanna, die gespecialiseerd is in virtuele paskamers en kunstmatige intelligentie. Gebruikers kunnen de Virtual 25, zoals de schoenen heten, kopen en ‘dragen’ in Wanna, maar ook in apps als Roblox en VRChat. Uiteraard kunnen ze er ook foto’s van maken om hun neonkleurige stappers te flexen op social media.
...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Gucci, YouTube en H&M.
Gucci
Gucci-sneakers voor 9,99 euro: het klinkt te mooi om waar te zijn, maar ze bestaan echt. Nou ja, bijna dan. De schoenen zijn namelijk niet ‘in het echt’ te dragen, maar alleen virtueel. Creative director Alessandro Michele heeft de sneakers ontworpen in samenwerking met de app Wanna, die gespecialiseerd is in virtuele paskamers en kunstmatige intelligentie. Gebruikers kunnen de Virtual 25, zoals de schoenen heten, kopen en ‘dragen’ in Wanna, maar ook in apps als Roblox en VRChat. Uiteraard kunnen ze er ook foto’s van maken om hun neonkleurige stappers te flexen op social media.
YouTube
Net als Instagram, Facebook en TikTok zet ook YouTube steeds meer in op e-commerce. Dit keer test het videoplatform een nieuwe functie waarbij producten automatisch gedetecteerd worden in de filmpjes. Kijkers krijgen onderaan de video een lijst van de gedecteerde producten te zien. Makers van de filmpjes kunnen ook zelf producten taggen in hun video's, die kijkers kunnen aanschaffen zonder YouTube te verlaten. De nieuwe features worden op dit moment bij een beperkt aantal video's in de Verenigde Staten getest.
H&M
H&M heeft een nieuwe app gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk, waarmee mannen persoonlijk stijladvies kunnen inwinnen. De app heet Sorted en zorgt volgens H&M voor een ‘naadloze shopervaring’, waarbij het advies van menselijke stylisten en kunstmatige intelligentie worden gecombineerd. Mannen kunnen er een profiel aanmaken waarbij ze onder meer hun haar- en oogkleur, hun kledingmaten en stijlvoorkeuren kunnen invoeren. Hoe meer ze de app gebruiken, hoe beter de aanbevelingen (uiteraard gabseerd op de herencollectie van de Zweedse modereus) worden.