Grote webwinkels als bol.com, Coolblue en Koopjedeal houden de consument voor het lapje door kortingen op te hoge adviesprijzen te geven. Daardoor lijkt de korting hoger dan deze in wezen is. Dat stelt de Consumentenbond op basis van onderzoek onder 250 webwinkels.
Van de onderzochte webshops gebruikten dertig adviesprijzen. Dat mag alleen als de retailer de laatste adviesprijs van de fabrikant hanteert. Bij twaalf van de dertig winkels vond de Consumentenbond afwijkende adviesprijzen. Bij zeven webshops (Blom Elektro, bol.com, Coolblue, Foka, Kamera-Express, Koopjedeal en Tandenborstel.com) werden structureel te hoge adviesprijzen gebruikt.
"Wat ons betreft doen winkels het gebruik van adviesprijzen snel in de ban", stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product over heeft. Meer niet. Dus stop met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de hand."
Arie Dam 30 mrt, 01:30