Een reclamecampagne van hoorzorgketen Specsavers moet worden verboden, omdat deze misleidend is. Dat eist branchevereniging de Kwaliteitsaudiciens in een kort geding, meldt persbureau ANP.

Het gaat om de campagne 'de Waarheid', waarin onder anderen pianist Wibi Soerjadi is te zien. Specsavers beweert daarin dat het 'alle innovatieve toestellen vergoedt' en dat is onjuist volgens de branchevereniging, waarbij Schoonenberg Hoorcomfort, Beter Horen en Van Boxtel Hoorwinkels zijn aangesloten. "Ook de suggestie dat andere audiciens consumenten onnodig naar toestellen buiten het basispakket van de zorg verwijzen, is simpelweg onwaar", zegt voorzitter Hein Greven.

Spescavers ging niet op het verzoek van de vereniging in om de campagne te staken. Het bedrijf zegt de rechtszaak van komende donderdag met vertrouwen tegemoet te zien. Volgens directeur Remko Berkel zijn het juist andere audiciens die consumenten om de tuin leiden en worden innovatieve toestellen wel degelijk vergoed door verzekeraars.