Touroperators vrezen dat de schade van het faillissement van D-reizen in de miljoenen loopt. Dat schrijft de NOS. Het failliete bedrijf heeft vorig jaar aanbetalingen van klanten geïncasseerd voor reizen die door corona niet doorgingen, maar dat geld is niet opzij gezet.

Touroperators die de reis zouden uitvoeren, kunnen geen aanspraak meer maken op de aanbetalingen. Klanten die bij D-reizen hebben geboekt, hebben een voucher ontvangen. De voucher is niet meer inwisselbaar, maar de klanten kunnen via de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) hun geld terugkrijgen. Touroperators zijn echter wel verplicht om de reis alsnog uit te voeren of de voucher uit te keren. De touroperators zijn bovendien bang dat de SGR uiteindelijk bij hen aanklopt omdat zij verantwoordelijk zijn voor de uitvoer van de reis.

D-reizen had het geld van de aanbetalingen apart moeten zetten of, na aftrek van de bemiddelingskosten, moeten overmaken naar de touroperators. Dit is echter niet gebeurt. "Het gaat om bedragen die de klant wel heeft betaald aan D-reizen, maar D-reizen niet aan ons", aldus een woordvoerder van TUI. De klant heeft met deze constructie wel recht op de uitvoering van de reis.

Sinds kort kunnen reisorganisaties bij het nieuwe voucherfonds van 400 miljoen euro terecht, maar in dit geval biedt dat ook geen uitweg. De reisorganisaties kunnen bij het fonds tercht als ze onvoldoende geld in kas hebben om aflopende vouchers aan klanten uit te betalen. Dat geldt echter alleen voor zelf-uitgegeven vouchers en niet voor degene van D-reizen.

De schade voor kleinere en middelgrote reisorganisaties zou wel eens fataal kunnen zijn. Koepelorganisatie ANVR vreest voor een domino-effect na het faillissement van D-reizen.

Het doek viel dinsdag voor D-reizen. Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar een mogelijke doorstart. D-reizen heeft 1100 medewerkers in dienst en 285 reisbureaus in Nederland.