Reisbranche vreest miljoenenschade door failliet D-reizen

Touroperators vrezen dat de schade van het faillissement van D-reizen in de miljoenen loopt. Dat schrijft de NOS. Het failliete bedrijf heeft vorig jaar aanbetalingen van klanten geïncasseerd voor reizen die door corona niet doorgingen, maar dat geld is niet opzij gezet.

Touroperators die de reis zouden uitvoeren, kunnen geen aanspraak meer maken op de aanbetalingen. Klanten die bij D-reizen hebben geboekt, hebben een voucher ontvangen. De voucher is niet meer inwisselbaar, maar de klanten kunnen via de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) hun geld terugkrijgen. Touroperators zijn echter wel verplicht om de reis alsnog uit te voeren of de voucher uit te keren. De touroperators zijn bovendien bang dat de SGR uiteindelijk bij hen aanklopt omdat zij verantwoordelijk zijn voor de uitvoer van de reis.

D-reizen had het geld van de aanbetalingen apart moeten zetten of, na aftrek van de bemiddelingskosten, moeten overmaken naar de touroperators. Dit is echter niet gebeurt. "Het gaat om bedragen die de klant wel heeft betaald aan D-reizen, maar D-reizen niet aan ons", aldus een woordvoerder van TUI. De klant heeft met deze constructie wel recht op de uitvoering van de reis.

Sinds kort kunnen reisorganisaties bij het nieuwe voucherfonds van 400 miljoen euro terecht, maar in dit geval biedt dat ook geen uitweg. De reisorganisaties kunnen bij het fonds tercht als ze onvoldoende geld in kas hebben om aflopende vouchers aan klanten uit te betalen. Dat geldt echter alleen voor zelf-uitgegeven vouchers en niet voor degene van D-reizen.

De schade voor kleinere en middelgrote reisorganisaties zou wel eens fataal kunnen zijn. Koepelorganisatie ANVR vreest voor een domino-effect na het faillissement van D-reizen.

Het doek viel dinsdag voor D-reizen. Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar een mogelijke doorstart. D-reizen heeft 1100 medewerkers in dienst en 285 reisbureaus in Nederland.

 

Reacties 7


Maria Van hoef 9 apr, 11:16

Nou ik moet ook nog geld van mijn ticket krijgen had geboekt via online van d reizen maar gaat via airtrade
Van d reizen een brief gehad dat ik de refund krijg dus zo gauw als airtrade het had gekregen zouden ze het via d reizen terug betalen nu d reizen failliet dus dan moet airtrade me terug betalen is toch mijn geld en niet van airtrade
Wie kan me helpen heb a l een m asiel gestuurd maar krijg natuurlijk geen antwooord


Ada Lek 9 apr, 11:50

Ik heb op 19 december 2019 geboekt bij d reizen voor Turkije van 5 mei 2020 voor 4 personen dat werd uitgevoerd door corendon maar dat werd geannuleerd dus heb ik voucher gehad van 2888 € maar wat nu


Jacqueline Van Niekerk 9 apr, 13:54

800 euro naar de hel, heb nog een giftcard van D-reizen van mijn man gekregen. Kunnen we helemaal naar fluiten. Kut corona


Debbie A 9 apr, 19:57

Maria, als ik jou was zou ik contact opnemen met Airtrade met jouw ticketgegevens en vragen of zij het al hadden uitbetaald. Zo niet, of zij het rechtstreeks aan jullie kunnen overmaken gezien deze nieuwe situatie met Dreizen.


Cees Reiff 10 apr, 09:46

Wij hadden via Dreizen bij Pelikaanreizen voor juni een reis geboekt en bij wie moeten we nou zijn om ons geld terug te krijgen


Anoniem Ook anoniem 10 apr, 19:18

Allemaal alleen maar aan geld denken.
Neem je verlies en neem het als leergeld.
Echt gekke Nederlanders ikke, ikke, ikke de rest kan stikke


Jeannette Liefveld 13 apr, 21:00

Al 2 jaar mijn 2 reizen opgeschort. Corendon wil niets loslaten. Eind mei zouden wij naar de canarische eilanden gaan.reis is volledig betaald door ons.echter Corendon geeft totaal geen antwoord. Tui wel.die is erg behulpzaam voor ons geweest.hopelijk kunnen wij toch nog op vakantie.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!