Onderzoek in Coop-supermarkten met lagere prijs voor gezonde producten

Als gezonde producten goedkoper worden gemaakt of meer opvallen, worden ze dan vaker gekocht? Dat gaan wetenschappers van het Amsterdam UMC komend jaar onderzoeken in acht Coop-supermarkten.

Ze kijken ook of een gezondere omgeving leidt tot een lager risico op hart- en vaatziekten. Het onderzoek heet Supreme Nudge en wordt gefinancierd door de Hartstichting en ZonMw. De supermarkten zijn geselecteerd in buurten waar mensen vaker een minder gezonde leefstijl hebben.

Uit vooronderzoek in een virtuele supermarkt blijkt dat meerdere veranderingen tegelijk het meeste effect hebben. Bezoekers kochten duidelijk meer gezonde producten als die meer opvallen en goedkoper zijn. Ook hielp het als de ongezonde producten duurder werden. Onderzoekers willen nu weten of consumenten ook in een echte supermarkt gezondere alternatieven kopen na dit soort ingrepen.

In de testsupermarkten zullen bijvoorbeeld volkorenproducten op ooghoogte worden geplaatst. Ook worden er kassarekken uitsluitend gevuld met gezonde producten. Verder komen er schapkaartjes die aangeven welke gezonde producten snel te bereiden zijn. De onderzoekers wil 115 vaste klanten van de Coop-supermarkten gaan volgen om te kijken wat de effecten van de nudges zijn. Gedurende een jaar worden drie keer de bloeddruk, bloedwaarden en buikomvang gemeten. Ook moeten ze vier keer een vragenlijst invullen.

De deelnemende Coop-supermarkten zitten in Gendringen, Doetinchem (Slotlaan), Haaften, Terborg, Hollandscheveld, Sprundel, Varsseveld en Westervoort.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!