Blokker schuift op naar wijkwinkelcentra

Blokker schuift op naar wijkwinkelcentra

Blokker blijft de komende jaren onverminderd nieuwe winkels openen. “De afgelopen maanden hadden we even één been, straks hebben we ons tweede been terug en gaan we weer heel hard rennen”, aldus eigenaar Michiel Witteveen in de RetailTrends Club op Clubhouse.

De coronacrisis verandert niets aan Blokkers voornemen om een stevige footprint in de winkelstraat te behouden, vult ceo Jeanine Holscher aan. “We gaan onverminderd door met het openen van winkels op relevante locaties.” Exacte aantallen noemt ze niet. Wel geeft ze aan dat ‘relevante locaties’ nu andere zijn dan in het verleden. “Je zult ons met name zien openen in buurt- en wijkwinkelcentra en minder in binnensteden.” Ze noemt ‘in de buurt’ een belangrijke kernwaarde voor Blokker.

Hoewel Witteveen en Holscher sterk geloven in fysieke winkels, betekent dat volgens hen niet dat ze de online boot missen. “De online business is bij Blokker vijftien procent van het totaal, dat is helemaal niet slecht”, zegt Witteveen. Bij zusterketen BCC is dat zelfs de helft. Voor moederconcern Mirage geldt dat van de totale omzet van 1,2 miljard euro, online goed is voor vierhonderd miljoen.

Witteveen wil met de verschillende formules online verder groeien, zonder dat het een doel op zich wordt. “Er moet ook een winstgevend businessmodel achter zitten. Het toevoegen van heel veel omzet waar je niks aan verdient heeft geen zin.”

RetailTrends sprak op Clubhouse met Michiel Witteveen en Jeanine Holscher naar aanleiding van Blokkers 125ste verjaardag. Bekijk hier een terugblik in zeven quotes.
 

Reacties 11


Joseppe Greuters 30 apr, 04:59

Gewoon dus in plaats van De Marskramer....
En we weten hoe het daarmee gegaan is.
Geef het een aantal jaar. Dan neemt de Jumbo de hele tent over en kan je het in gangpad 10 terug vinden..


Eelco de Boer 28 apr, 16:19

Met zijn commentaar raakt Joost precies de reden waarom Blokker meer focus richting de wijkwinkelcentra wil en daar succesvol kan zijn.

In de centra van de grote steden zoals Utrecht, Amsterdam, Rotterdam etc. alsmede de mega shopping malls zullen ze het afleggen tegen reuzen als Mediamarkt en BCC (die laatste overigens onderdeel van hetzelfde concern). Maar in de wijkwinkelcentra zoals Arnhem Presikhaaf, Nijmegen Dukenburg (en zo zijn er nog honderden) alsmede kleinere plaatsen zoals Duiven, Didam, Rheden etc. zit geen Mediamarkt in het centrum. Daar dan Blokker dus perfect stofzuigers, waterkokers, staafmixers, kruimelzuigers en strijkbouten verkopen.


Kees Langerak 28 apr, 15:57

Joost, je redenering slaat werkelijk kant noch wal. Waarom zou je naar de Media Markt gaan als je bij Blokker "om de hoek" je stofzuiger kan halen? Waarom zou ik een dag moeten wachten, en thuisblijven, als ik een stofzuiger online koop terwijl ik hem ook "om de hoek" kan halen en direct in huis heb?

Zo kan je voor alles wel een tegenargument verzinnen. Ik denk dat Blokker de juiste weg weer heeft gevonden, volgens mij waren zij een van de weinige retailers die niet aan het zeuren waren dat ze niet open konden gaan en gelijk een thuisbezorg alternatief klaar hadden liggen, voor mij een teken dat ze (weer) met commercie bezig zijn. Tuurlijk heeft Action een hoop marktaandeel weggesnoept maar voor een kwalitatieve huishoudwinkel is altijd plek in NL in mijn optiek


Joost Kriek 28 apr, 12:01

De laatste jaren heeft de consument Blokker de rug toegekeerd, die zogenaamde stofzuiger kan je ook bij de Mediamarkt, BCC of online kopen en dan heb je meer keuze. Servies en schoonmaakmiddelen koopt men bij Nederlands populairste winkel de Action en artikelen voor de tuin kan je net zo goed naar de Hornbach/Gamma/Karwei gaan. Door Corona hebben ook oudere generaties online shoppen ontdekt en dat gaan winkels merken. Dat kleding/schoenen/sportwinkel, drogisterijen enz altijd zullen blijven bestaan twijfel ik geen moment over maar Blokker is net zo achterhaald als een videotheek. Met de huidige schaal heeft het geen bestaansrecht meer.


Hugo de Boer 28 apr, 01:46

Die slechte bereikbaarheid en vreselijke chatbots zal de consument inderdaad niet blijven accepteren. Als je direct tegen een "echt" iemand wilt spreken ben je toch afhankelijk van een fysieke winkel.


Frans van Kempen 27 apr, 23:58

Door het woud van, nog steeds in aantal groeiende, internet aanbieders/webshops ziet de consument straks de bomen door het bos niet meer. Ook de nieuwe generatie! De "service" van webshops, iets wat fysieke retailers beter kunnen organiseren, zal m.i. het onderscheid gaan uitmaken. Bereikbaarheid, benaderbaarheid en communicatie, en dan bedoel ik niet d.m.v. een chatrobot of e-mail/Whatsapp zal het verschil maken.
Daarnaast geloof ik niet dat het huidige model van alles "gratis" bezorgen nog heel erg lang stand zal houden. Niet vanuit milieu oogpunt en ook niet vanuit kosten.


c.t. de koning 27 apr, 14:04

Hoeveel % is de afgelopen 10 jaar online gedaan en hoeveel % in de detailhandel , onlinen blijft groeien
maar zal de detailhandel nooit laten verdwijnen


Joost Kriek 27 apr, 13:52

Maar als consumenten dat de afgelopen 10 jaar niet hebben gedaan, waarom zouden ze dat nu opeens wel gaan doen?


Hugo de Boer 27 apr, 03:04

Uitgaande van een "normale" situatie na corona: Je stofzuiger gaat kapot en je moet een vervanging hebben. Dan kun je kiezen tussen je vertrouwen leggen in snelle levering door DHL of post.nl (die dan toch behoorlijk onbetrouwbaar blijken als het erop aankomt) of je loopt even bij de Blokker of een vergelijkbare winkel naar binnen en kunt hem meteen meenemen.


c.t. de koning 26 apr, 23:08

Een goed assortiment huishoudelijke artikelen aangevuld met een mooi rand assortiment, blijft altijd bestaan
en een stofzuiger zelf ophalen in de winkel is altijd goedkoper dan hem thuis te laten bezorgen.
en een koffie kop blijft altijd kapot vallen. dus blokker handel blijft altijd bestaan, of het nu blokker heet of een andere naam Joost mag het weten


Joost Kriek 26 apr, 12:03

Zolang de bank er in blijft geloven maar over 10 jaar koopt die generatie die nu nog een stofzuiger bij Blokker koopt ook online. Blokker is zo’n beetje als de oude videotheek, totaal overbodig; er is nog een generatie die er wat wil kopen maar voor hoe lang nog.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!