Webwinkel Etsy koopt de Amerikaanse tweedehandsapp Depop voor 1,6 miljard dollar. Met de aankoop wil Etsy zich richten op de Gen Z-consument.
Meer dan negentig procent van de Depop-gebruikers is jonger dan 26 jaar. Het tweedehandsplatform staat daarnaast bekend om zijn streetwear-aanbod en samenwerking met influencers. Etsy richt zich juist met handgemaakte en tweedehandsproducten op een oudere doelgroep, van gemiddeld 39 jaar.
Depop draaide vorig jaar een omzet van 70 miljoen dollar, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Het platform heeft dertig miljoen gebruikers wereldwijd en is actief in 150 landen. Naar verwachting is de overname in het derde kwartaal van dit jaar afgerond.
Tweedehands heeft afgelopen jaar een vlucht genomen. Zo blijkt uit de groei van Depop, maar ook bijvoorbeeld bij de Litouwse kledingapp Vinted. Het platform voor tweedehandskleding haalde onlangs nog 250 miljoen euro op. RetailTrends sprak met ceo Thomas Plantenga, onder meer over waarom het bedrijf de komende jaren 'hopelijk nog geen winst maakt'.
Reacties 0