Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: WE Fashion, Rewe en Etsy.
WE Fashion
WE Fashion maakt sinds kort gebruik van een AI-tool die automatisch outfits samenstelt op basis van productfoto's. Op de webshop van het Nederlandse modemerk zijn de eerste beelden te zien die door deze tool zijn gegenereerd. Als de afbeelding met behulp van AI tot stand is gekomen, dan staat dat erbij. Het hulpmiddel, Lookgen.ai genaamd, is ontwikkeld in samenwerking met het bedrijf Ace. Dure fotoshoots zijn zo minder vaak nodig en WE kan zo sneller campagnes, video's en social content maken. Andere partijen kunnen met een proefversie aan de slag.
Rewe
De Duitse supermarktketen Rewe laat vanaf het najaar robots in winkels maaltijden bereiden. Het gaat om een proef in 3 vestigingen in Noordrijn-Westfalen en/of Rijnland-Palts. Er komt geen mensenhand aan te pas. Het Duitse technologiebedrijf Circus spreekt van een wereldprimeur. De...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: WE Fashion, Rewe en Etsy.
WE Fashion
WE Fashion maakt sinds kort gebruik van een AI-tool die automatisch outfits samenstelt op basis van productfoto's. Op de webshop van het Nederlandse modemerk zijn de eerste beelden te zien die door deze tool zijn gegenereerd. Als de afbeelding met behulp van AI tot stand is gekomen, dan staat dat erbij. Het hulpmiddel, Lookgen.ai genaamd, is ontwikkeld in samenwerking met het bedrijf Ace. Dure fotoshoots zijn zo minder vaak nodig en WE kan zo sneller campagnes, video's en social content maken. Andere partijen kunnen met een proefversie aan de slag.
Rewe
De Duitse supermarktketen Rewe laat vanaf het najaar robots in winkels maaltijden bereiden. Het gaat om een proef in 3 vestigingen in Noordrijn-Westfalen en/of Rijnland-Palts. Er komt geen mensenhand aan te pas. Het Duitse technologiebedrijf Circus spreekt van een wereldprimeur. De focus bij de proef van 8 maanden ligt op 'acceptatie, klantfeedback en ervaringen uit de dagelijkse praktijk', zegt Rewe.
Etsy
Verkoopplatform Etsy, vooral bekend van handgemaakte producten, zet vol in op AI. Kunstmatige intelligentie wordt onder meer ingezet voor pushmeldingen, e-mails en gepersonaliseerde startpagina's. Ook test het bedrijf of AI geschikt is voor marketingteksten. Gepersonaliseerde startpagina's leiden tot een verdubbeling van de engagement, zegt ceo Josh Silverman. Etsy gebruikt AI ook voor het maken van alt-teksten voor afbeeldingen; dankzij die korte beschrijvingen weten visueel gehandicapten wat er op die plaatjes staat. Ook wordt slimme technologie ingezet om onder meer productrecensies samen te vatten en SEO te verbeteren.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekendgemaakt.