Voetbalbond KNVB heeft Jumbo gesommeerd om de EK-commercial met de Snollebollekes te stoppen of aan te passen. Dat meldt De Telegraaf, die de brief in handen heeft.
Volgens de krant maakte de KNVB onder meer bezwaar tegen 'gebruikmaking van de Oranjekoorts, een Oranjebus en Oranjeparades in de commercial'. Zulke Oranjeparades worden volgens de bond 'sinds jaar en dag' georganiseerd door de KNVB rondom interlandwedstrijden van het Nederlands elftal. Ook protesteerde de bond tegen het in beeld brengen van 'de befaamde Oranjecamping' en het laten horen van het liedje Links Rechts, dat volgens de bond in 2017 tijdens het EK vrouwenvoetbal uitgegroeid is tot het 'lijflied van de OranjeLeeuwinnen'.
De KNVB dreigde Jumbo 'met verdere stappen' als de supermarktketen geen gehoor zou geven aan de oproep. Maar daar zag de bond uiteindelijk toch vanaf. Wel is de Europese voetbalbond UEFA op de hoogte gebracht. De Telegraaf schrijft dat de brief hoogstwaarschijnlijk voortkomt uit ongenoegen van Albert Heijn, official partner van de bond. Die keten ontkent tegen de krant betrokken te zijn geweest bij de sommatie.
Een woordvoerster van Jumbo wil tegen RetailTrends alleen bevestigen dat er een brief is binnengekomen. "Verder doen wij geen mededelingen."
loedertje retail 10 jun, 14:22
Jan Berger 10 jun, 13:57