Consumentenbond: 'Retailers misleiden minder met nepaanbiedingen'

Het aantal winkels dat consumenten misleidt met nepaanbiedingen neemt af. Dat meldt de Consumentenbond op basis van het jaarlijkse prijzenonderzoek. Sommige winkels gaan wel de fout in, waaronder ook enkele grote ketens.

Bij een 'van-voor'-prijs moet de doorgestreepte 'van-prijs' daadwerkleijk voorafgaand aan de aanbieidng gerekend zijn. Dat is bij wet vastgelegd. Die periode heeft de Autoriteit Consument en Markt op drie maanden gesteld. Door de Consumentenbond is daarom bij honderd winkels drie maanden lang de prijzen gepeild. Bij zestien op de honderd was dat regelmatig het geval afgelopen jaar. In 2019 was dat nog 39 van de honderd. 

Onder meer Beter Bed, Bax Music, BCC en Expert maakten zich schuldig aan misleiding. Expert zou de klant foppen met een aanbieding op een tv van Samsung, die afgeprijsd zou zijn van 1499 euro naar 1199 euro, maar deze televisie zou al maanden voor een lagere prijs te koop zijn. Bij Beter Bed zou vijftig procent korting op een matras nep zijn. De besparing van honderden euro's geldt al maanden.

In sommige gevallen, zoals bij Expert en Otto, is in eerder onderzoek ook al een overtreding van deze reclamewet vastgesteld. De Consumentenbond stelt dat zij 'met smoesjes als verklaring kwamen voor prijsmisleiding'. Ook Wehkamp gaat geregeld de fout in, maar daar heeft de toezichthouder nu geen fouten gevonden. 

De Consumentenbond deelt het onderzoek met de Autoriteit Consument en Markt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!