'De Bijenkorf is prachtig, maar weinig verrassend'

"De winkels van de Bijenkorf zien er prachtig uit, maar ze mogen meer verrassen." Dat zegt voormalig ceo Jan Kessels in het julinummer van RetailTrends.

Kessels zwaaide bij de warenhuisketen de scepter tussen 1984 en 1988. Hij stond aan de wieg van het koopjesfestijn Drie Dwaze Dagen, die 27 september 1984 voor het eerst van start gingen. "Het was een enorm succes, we stonden perplex van het effect." In 2015 kwam er een einde aan. 

"Jammer, maar ik begrijp het wel vanuit de huidige premiumstrategie", zegt Kessels. "Helaas is er niets voor in de plaats gekomen. De Bijenkorf staat waar het moet staan, maar elke dag een andere Bijenkorf, dat is het niet meer."

Kessels was ook vier jaar ceo bij HEMA, waar hij in 1998 na tegenvallende resultaten het veld moest ruimen. Hij is blij dat de keten in handen is gekomen van Jumbo-familie Van Eerd en investeringsmaatschappij Parcom. "Gelukkig heeft HEMA nu weer een aandeelhouder die begrijpt waarover retail gaat. Als het even kan moeten winkelbedrijven uit handen van financieel georiënteerde beleggers blijven, dat heb ik wel geleerd."

Wel mag het HEMA-assortiment wat spannender, vindt Kessels. "Daarnaast moet HEMA kritisch blijven op de kwaliteit. Je mag bij een valuediscounter als HEMA nooit teleurgesteld zijn in de kwaliteit." Lees alle retaillessen van Kessels hier

Reacties 1


J G 8 jul, 09:10

Deze man heeft veel om zeep geholpen bij V&D!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!