Wat is digital signage in de huidige tijd?

Wat is digital signage in de huidige tijd?

Wat is digital signage? Als deze vraag ons een aantal jaar geleden werd gesteld, dan was ons antwoord: "Digital signage is een gouden kans om je doelgroepen te raken, om je klantbeleving naar een hoger niveau te tillen en om meer sales te genereren."

We gaven er ook een meer letterlijke definitie bij. "De naam zegt het al: digital signage is signage weergegeven op een digitaal scherm. Ook wel bekend als narrowcasting. Waar we onze informatie eerst lieten zien op gedrukte advertenties, menu's, posters en borden, geven we inhoud of content nu weer op één of meerdere schermen met een hoge resolutie. Via een media player met een contentmanagementsysteem bepaal je eenvoudig wat je op de schermen toont.

Medio 2021 zijn beide definities nog steeds van toepassing, maar digital signage is in de huidige tijd nog een stuk relevanter dan voorheen. En die relevantie zal de komende maanden tot jaren alleen maar sterker worden, zowel voor de merkbeleving als voor de menselijke ervaring in bredere zin. Dus: wat is digital signage in 2021? En verder in de toekomst? Wat zijn de mogelijkheden van deze innovatieve communicatie voor je eigen onderneming? Dat gaan we in dit blog aan de hand van vijf inzichten nader bekijken.

1. De verleiding van digital signage
Mensen zijn van nature enorm visuele wezens. Het maakt niet uit waar we zijn, schermen vragen altijd onze aandacht. Denk alleen al aan de tijd die we elke dag doorbrengen op onze smartphones. Maar ook de schijnbaar onweerstaanbare aantrekkingskracht van een smartphone is niet opgewassen tegen de verleiding van digital signage. Dit is een van de weinige soorten media die onze aandacht van ons telefoonscherm kan afleiden. Hierdoor is digital signage praktisch onmisbaar in de huidige commerciële omgeving.

2. Een tool voor meerdere doelen en alle sectoren
Digital signage is één van de meest veelzijdige tools die er zijn. Niet alleen voor de retail en fastfoodrestaurants, maar voor elk type horeca, automotive, bankwezen, onderwijs, buurtwinkels, vastgoedbeheer, gezondheidszorg, amusement/entertainment en musea. Organisaties uit alle sectoren hebben baat bij de mogelijkheden van digital signage.

Een goede manier om de waarde van digital signage voor jouw organisatie te bepalen is het scherp voor ogen houden van je bedrijfsdoelstellingen en je doelgroepen. Bijvoorbeeld:

Bedrijfstak

Publiek

Doelstellingen

Mogelijke toepassingen

Retail

Klanten in winkel 

Voorbijgangers 

Personeel 

Verkoop stimuleren 

Klanten in de winkel brengen 

Merkbinding en interactie stimuleren 

Training bieden

Interne communicatie versterken 

Digital signage (naar binnen en naar buiten gericht) 

Videowalls 

Interactieve touchscreens 

Bankwezen 

Klanten 

Diensten promoten

Informeren en instrueren 

Digital signage 

Interactieve touchscreens 

Horeca 

Gasten 

Personeel 

Je merk onderscheiden 

Gastenbinding stimuleren/herhaalde boekingen aanmoedigen  

Uitgaven van gasten verhogen 

Personeel trainen en informeren

Digital signage 

Videowalls 

Interactieve kiosken

Vastgoedbeheer 

Huurders

Gasten 

Bewegwijzering bieden 

De aantrekkelijkheid van je eigendom versterken 

De waarde van je eenheden verhogen 

Digitale gidsen

Digital signage

Gemakswinkel 

Klanten 

Personeel 

Verkoop stimuleren

Loyaliteitsprogramma bevorderen 

Brandstofklanten in de winkel brengen 

Keukenitems promoten 

Personeel trainen en informeren 

Digital signage 

Digitale menukaart 

Alle sectoren 

Klanten

Personeel 

Vertrouwen en zekerheid genereren 

Richtlijnen over sociale afstand geven 

Inspanningen voor hygiëne benadrukken

Medewerkers trainen en motiveren 

Digital signage

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van de vele mogelijkheden van digital signage. Wanneer je je bedrijfsdoelstellingen scherpstelt, kun je je laten adviseren door een digital signage-provider. Samen met de specialist identificeer je de voor jou meest relevante toepassingen en ontwikkelen jullie content die aansluit bij de behoeftes en het budget van je bedrijf.

3. Cruciaal voor het bieden van veiligheid en zekerheid
Een van de meest relevante doelstellingen van digital signage op dit moment is dat je klanten en medewerkers zekerheid kan bieden dat jouw bedrijf de juiste maatregelen neemt wat betreft hygiëne en het houden van afstand.

Digital signage is in dit geval ook effectiever en efficiënter dan print signage. De content kan bijvoorbeeld bestaan uit het wijzen op 1,5 meter afstand houden, de routing door de winkel, de plek waar desinfecterende vloeistof en doekjes liggen, het regelmatig schoonmaken van bijvoorbeeld mandjes en pinautomaten, en het kunnen herkennen van personeel.

4. Kostenvermindering
Een bijkomend voordeel van digital signage is dat het de kosten voor je bedrijf vermindert: content hoeft niet afgedrukt en/of verzonden te worden en je hoeft geen tijd te besteden aan het ophangen en verwijderen van drukwerk. Over tijd gesproken, strategische digitale berichtgeving kan klanten op efficiënte wijze informeren, met als gevolg dat klanten minder afhankelijk zijn van personeel. Dit zorgt ervoor dat personeel meer tijd kan besteden aan belangrijkere zaken.

Daarnaast kan digital signage ook helpen om snel en op grote schaal met je team te communiceren. De meeste digital signage-oplossingen worden ondersteund door een contentmanagementsysteem (cms), waarmee je alle schermen op diverse locaties kan beheren. Op deze manier kun je training en veiligheidsinformatie delen met teamleden, waar ze ook zijn. Daarnaast kun je prestaties van werknemers onder de aandacht brengen om hun motivatie te versterken. Hierdoor verbeter je het behoud van personeel en bespaar je op kosten voor werving, training en inwerken.

5. Digital signage is een standaard
Digital signage is het imago van 'een trend' voorbij. Er wordt inmiddels op deze communicatietool gerekend in de huidige klant- en personeelservaringen. Steeds meer bedrijven en organisaties vinden de juiste toepassingen voor deze technologie en behalen positieve resultaten. Digital signage zorgt voor een betere operationele efficiëntie en een sterke customer experience, waardoor de band met je doelgroepen hechter wordt.

Begin nu!
Het kost tijd om een effectieve digital signage-strategie te ontwikkelen en deze zo nodig te verfijnen. Ga dus met een provider in gesprek, geef samen vorm aan een strategie en test deze, des te sneller ervaar je de positieve resultaten voor je bedrijf. Ga voor meer informatie over digital signage naar de website van Mood Media.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in