Bristol: 'Als retailer ben je kansloos bij de banken'

Bristol: 'Als retailer ben je kansloos bij de banken'

Bristol heeft maandenlang met banken onderhandeld over nieuw krediet, maar zonder resultaat. “Retail is en blijft een risico, dat willen banken niet meer nemen”, zegt ceo Elise Vanaudenhove tegenover BNR.

Banken investeren alleen nog als ze garanties krijgen en niet meer in plannen alleen, zegt de ceo. In Nederland hoef je het volgens haar überhaupt niet te proberen. “Als je een retailer bent, is het antwoord sowieso nee.” Begrip voor die opstelling van banken heeft ze wel, zeker na het faillissement van modeconcern FNG. “Banken hadden daar enorm in geïnvesteerd en flink hun vingers aan gebrand.”

Bristol heeft de coronacrisis kunnen overleven door nieuw krediet op te halen bij de familieleden. Van banken kwam dus geen nieuw geld, maar de retailer heeft wel zijn bestaande kredieten kunnen behouden.

De winkels van Bristol draaien inmiddels weer goed, zegt Vanaudenhove. De schoenen- en kledingketen heeft nog wel logistieke problemen. “De goederen op tijd in de winkels krijgen, dat lukt niet.” Bristol is voor zijn producten sterk afhankelijk van het Verre Oosten, met name China en Bangladesh. De distributielijn vanuit die regio is door de coronacrisis nog steeds sterk beperkt.

Bristol kreeg harde klappen door de coronacrisis. De omzet daalde vorig jaar van 183,3 naar 142,3 miljoen euro. Het verlies verdrievoudigde tot 18,7 miljoen.

RetailTrends sprak eerder met ceo Vanaudenhove over het afgelopen jaar.

Reacties 1


Joop Steenbergen 14 jul, 10:22

Graag verneem ik va u hoe u de klant naar de winkel haalt

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!