Ondanks anderhalf jaar corona kijkt 62 procent van de retailers positief naar de toekomst. Dertig procent van de ondernemers is zelfs zeer optimistisch. Dat blijkt uit het RetailTrends-onderzoek Impact van de coronacrisis op retail, uitgevoerd onder 125 retailers uit diverse branches.
Met name de fashionbranche kijkt vol vertrouwen vooruit. Van de retailers die actief zijn in kleding zegt 94 procent positief naar de toekomst te kijken. Juist in die sector zijn de hardste klappen gevallen tijdens de coronacrisis.
Van de optimistische retailers haalt het merendeel zijn omzet vooral uit fysieke winkels en voor een klein gedeelte uit e-commerce. Een kwart van de optimisten haalt zijn omzet zelfs volledig uit stenen winkels.
Iets meer dan de helft van de retailers (53 procent) heeft gebruikgemaakt van de NOW-regeling die door de overheid werd aangeboden. Acht procent van deze steunaanvragers zegt zonder de subsidie niet meer te hebben bestaan. Met name fashion- en woonwinkels denken de pandemie zonder steun niet te hebben overleefd.
“De coronacrisis was een emotionele en fysieke rollercoaster voor ons bedrijf en onze medewerkers”, zegt Erwin Rutten, managing director van Takko Fashion en een van de respondenten van het onderzoek. “We hebben veel omzet en winst verloren.” Toch kijkt de retailer positief naar de toekomst. “We waren heel diep weggezakt, maar zodra de winkels weer open mochten, hebben we een inhaalspurt ingezet. Het ging van stilstaan naar hollen.”
Het complete onderzoek verschijnt in het septembernummer van RetailTrends. Nog geen member? Klik hier.
Reacties 0